Afslanken lukt niet

Afslanken lukt niet

Je doet alles goed. Je eet zo gezond mogelijk, snoept (bijna) niet en beweegt het maximale en toch lukt het afvallen niet. Wat kan er dan aan de hand zijn? In deze blog ga ik dieper in op psychische factoren die ervoor kunnen zorgen dat afslanken niet lukt. Dat het misschien niet lukt om je aan je plannen te houden of dat er onbewust wat aan de hand kan zijn waardoor afslanken niet lukt terwijl je alles goed doet.


Het plan met afslanken kan bijvoorbeeld zijn dat je elke dag gaat wandelen, dat je stopt met snoepen of dat je maximaal drie keer per dag gaat eten. Maar dat kan lastiger gedaan zijn dan gezegd en psychische factoren kunnen hierop van invloed zijn.

In een onderzoek naar afslanken bleek dat tevredenheid over het lichaam en spanning en angst veel invloed hebben op het succesvol afslanken door meer beweging en gezond eten (1).


Je lichaam is iets om trots op te zijn, ook als je hem op dit moment niet op zijn mooist vindt. Uiteindelijk helpt je lichaam je zo goed als het kan je hele leven door en kan het ontzettend veel dingen voor je doen. Het vervelende is dat je in sommige gevallen je niet meer goed verbonden voelt met je lichaam en je lichaamsbeeld zo verstoord raakt dat je jouw lichaam bijvoorbeeld wilt straffen, terwijl je dan eigenlijk jezelf straft.

Door je lichaamsbeeld te verbeteren en positiever ten opzichte van je lichaam te denken kan het eenvoudiger voor je worden om goed voor je lichaam en dus voor jezelf te zorgen.


Spanning en angst kunnen een ander probleem zijn als je goede plannen hebt om af te slanken. Iets wat kan gebeuren is dat je het bij spanning en angst lastig vindt om niet te eten of om het bij gezond eten te houden. Eten kan dan een manier voor je zijn om angst en spanning weg te nemen en dat helpt je gezondheidsdoel dan weer niet.

In dat geval is het dus handig om op een andere manier met angst en spanning om te gaan.

Sporten is bijvoorbeeld een manier om minder last te hebben van spanning.

Maar als je al veel sport is dat misschien niet dé oplossing voor jou. In dat geval is het handiger om hulp in te schaken om te achterhalen waar die spanning en angst vandaan komt en hoe je het kunt oplossen.


Het verminderen van stress heeft namelijk invloed op van alles, zoals onder andere de motivatie om meer te bewegen en als je minder stress hebt slaap je beter, waardoor je ook minder zin hebt in late snacks (2).

Een manier om twee vliegen in één klap te slaan is met mindful eten. Mindfulness helpt je namelijk om minder last te hebben van stress. Mindfulness meditatie kan op meerdere momenten op de dag worden toegepast en één van die momenten is tijdens het eten.

Door mindful te eten ben je je meer bewust van wat je eet en dit kan zelfs eetbuien verminderen (3). Daarnaast kan mindfulness in het algemeen ook veel doen om af te slanken wanneer je last hebt van emotie eten (4).


Yoga is een bewegingsvorm die ook stress verminderend werkt. Onderzoek laat zien dat als mensen aan yoga doen ze hierdoor ook minder calorieën eten. In dit onderzoek moesten mensen twaalf weken aan yoga doen, dat is drie maanden.

De yoga zorgde voor minder stress en dat zorgde ervoor dat het eenvoudiger was om minder te eten (5).


Zelf afvallen is iets wat veel mensen doen voordat ze hulp inschakelen. Schaamte dat het niet goed lukt is vaak de reden om het los te laten (6). Maar eigenlijk is dat heel jammer, want je bent wel heel goed bezig.

Wat er aan de hand kan zijn is dat je een plateau bereikt (7). Dit betekent dat je dan het lichaamsgewicht hebt bereikt dat je behaalt met het type lichaamsbeweging en dieet dat je hebt. Dit betekent niet dat je te weinig doet, maar de kans is groot dat je lichaam gewend is geraakt aan wat je doet.

Een andere manier van bewegen kan dan net het verschil maken om weer verder af te slanken.

Een ander ding kan zijn dat je onderbewuste stopt met afslanken, dat je onbewust toch net iets meer (maar wel gezond) eet of net iets minder fanatiek sport, omdat je ergens denkt dat een bepaald gewicht is wat jij verdient of iets dergelijks.

In dat geval kan een therapeut je helpen om te achterhalen of je onbewuste overtuigingen hebt over je rol in het leven en welk gewicht daarbij past.


In dat geval is psychische ondersteuning bij afslanken ook handig, net als wanneer het gewoon lastig is om je aan de goede voornemens te houden, maar nu gaat de psychische ondersteuning wat verder. Je krijgt dan namelijk hulp om in je onbewuste te kijken naar welke overtuiging ervoor zorgt dat je een plateau bereikt. Hiervoor kun je gebruikmaken van allerlei therapievormen, zoals cognitieve gedragstherapie, acceptatie en committeer therapie en nog meer vormen (8).

Met cognitieve gedragstherapie worden je gedachtepatronen onder de loep genomen en krijg je hulp om die gedachten te veranderen. Gedachten die het bijvoorbeeld lastig voor je maken om je te houden aan je dieet of die ervoor zorgen dat je onbewust toch jezelf gaat saboteren.

Daarnaast kun je ook gebruikmaken van hypnotherapie. Meta-onderzoek, een soort onderzoek dat een samenvatting maakt van de resultaten van eerdere onderzoeken, laat zien dat hypnotherapie niet alleen werkt tijdens de periode van therapie, maar ook nadat de therapie om af te slanken voorbij is.

Je kunt bijvoorbeeld na de behandeling alsnog tot wel tien kilo extra gewicht verliezen en lichaamsbeweging is ook hoger na hypnotherapie om af te slanken (9).

Heb jij psychische hulp nodig om af te slanken? In mijn programma, het programma van Ikveranderwel krijg je vijf maanden hulp bij afslanken, zowel praktisch als psychisch en worden technieken van hypnose en cognitieve gedragstherapie gebruikt om je te helpen om onbewuste belemmeringen weg te nemen, zodat je moeiteloos jouw ideale gewicht bereikt.

Meer weten? Bekijk het programma of neem vrijblijvend contact met me op.

Groetjes,

Bianca



Over de schrijver
Reactie plaatsen