Een haat-liefdeverhouding met eten

Een haat-liefdeverhouding met eten

Ongeacht welk gewicht je hebt en of je ooit bewust aan lijnen en diëten hebt gedaan kun je alsnog een haat-liefdeverhouding met eten hebben. Gedachten over eten kunnen je hele dag in beslag nemen. Sociale interacties met voeding zorgen ervoor dat je allerlei gedachten hebt over wat je hoort te doen met die voeding in plaats van dat je kunt genieten van het samenzijn. Want is het normaal om nu weer een hapje te nemen of niet?

Gek kun je ervan worden.

Zo sprak ik laatst iemand die nog nooit een dieet had gevolgd of gelijnd had. Ze vond zichzelf niet te dik, maar ze wist dat ze wel iets te zwaar was. Haar partner kon alles eten wat hij wilde. Zo neemt hij gewoon een koekje bij de koffie en een toetje na het eten. Zoals elke nette man betaamt vraagt hij altijd of zij ook wat wil. Ze weet dat ze het koekje en toetje niet “moet” nemen, maar ze neemt hem toch. Het is ook allemaal zo lekker 😊.

Dus zelfs als je niet zo bezig bent met je gewicht, kun je wel bezig zijn met eten ofwel voeding. Hoe zit het nu met die haat-liefdeverhouding die je kunt hebben met voeding


Voeding heeft meerdere rollen in ons leven. Voeding heb je natuurlijk nodig om van te leven, maar daarnaast speelt het vaak ook een rol in sociale interacties. Dit is waarom je bijvoorbeeld dat koekje, taartje en toetje aanneemt als iemand het je aanbiedt. Een afwijzing kan namelijk allerlei sociale implicaties hebben. Je wijst misschien niet alleen de voeding af, maar ook de persoon of misschien zelfs de gezelligheid die voeding je kan brengen.

Er zijn bijvoorbeeld bepaalde contexten waarin je een pizza eet of wanneer je juist voor een salade kiest. Als je bijvoorbeeld alleen bent zijn pizza en salade beide geaccepteerd, maar ben je in een groep dan wordt een salade opeens meer geaccepteerd dan een pizza.

Verander je de omgeving, bijvoorbeeld naar die van een restaurant? Dan is een pizza opeens juist meer geaccepteerd en een salade minder. Blijkbaar is pizza iets waar je eerder voor gaat als je uiteten gaat dan een salade. Maar als je kunt kiezen welke smaak de salade heeft of de pizza, dan ga je weer eerder voor een salade (1).

Het laat in ieder geval zien dat de relatie met voeding afhankelijk is van allerlei factoren, zoals of je alleen eet of met andere mensen en waar je eet.

Wat wel interessant is, is dat sociale interacties in principe voor gezondere voedingskeuzes zouden moeten zorgen, maar als je er dan een restaurant aan toevoegt mensen toch de pizza weer meer accepteren.

Natuurlijk kan je niet iedereen over één kam scheren, maar dit zijn wel algemeenheden waar je van uit kunt gaan. Ga daarom eens bij jezelf na hoe jij over voeding denkt en in welke context je ja of nee tegen voeding zegt en wanneer je voor gezond of juist ongezonde voeding kiest.

Dit zegt iets over hoe jij denkt over de rol van voeding in bepaalde situaties.

Daarnaast is het ook niet zo dat voeding iets is wat je vooral belangrijk vindt als je je slecht voelt. Onderzoek laat zien dat positieve emoties net zo goed als negatieve emoties kunnen triggeren dat je gaat snoepen.


Die negatieve emoties kunnen ervoor zorgen dat je ook negatiever tegen voeding zelf aankijkt. Voeding kan ook iets zijn wat je juist een beetje haat. Zoals wanneer je eigenlijk nee wilt zeggen tegen voeding of wanneer je last krijgt van emotioneel eten en vervolgens een schuldgevoel hebt, omdat je iets gegeten hebt.

Dat is helemaal niet leuk!

In eerste instantie eet je bijvoorbeeld om minder last te hebben van angst of negatieve situaties, maar dan ga je je schuldig voelen.

Je zou denken dat mensen met overgewicht dit vooral doen, maar dat is niet waar. Die eten bijvoorbeeld ook vaak als ze zich juist wel goed voelen (want dat is gezellig). Terwijl mensen met een normaal gewicht vaak meer eten als ze last hebben van stress, maar verder een normaal eetpatroon hebben (2).

Maar ja, als je daarna weer spijt krijgt is dat niet leuk en dan kun je voeding gaan haten. Wat helaas ook het gevolg kan zijn van emotie eten is dat je juist je lichaam gaat haten en dat is iets wat je helemaal wilt voorkomen.


Heb je het gevoel dat je te veel bezig bent met voeding, dan kan het tijd zijn om je relatie met voeding te veranderen.

In eerste instantie kan meer kennis over eten en voeding je al helpen om gezondere keuzes te maken en om je minder druk te maken over voeding. Onderzoek laat bijvoorbeeld zien dat kennis over voeding je voedingskeuze beïnvloedt (3).

Als je bijvoorbeeld op een feestje bent met gezonde snacks kun je je al veel minder druk maken over voeding dan bij een feestje met ongezonde snacks. En als je überhaupt al weet wat gezond is en wat ongezond is en of je gezond of ongezond wil eten kan dit je vraag over hoeveel je dan gaat snaaien op dat feestje veel makkelijker maken, waardoor je er minder mee bezig bent.

Om gedachten over voeding te veranderen wordt vaak gebruik gemaakt van cognitieve gedragstherapie. Dit zie je bijvoorbeeld bij voedselstoornissen zoals anorexia en boulimia (4 en 5).

Maar die therapie kun je ook gebruiken als je gewoon minder met voeding bezig wilt zijn. Deze therapievorm kun je bijvoorbeeld ook combineren met hypnose om sneller effect te hebben. Je onderzoekt dan je overtuigingen die je over jezelf en voeding hebt en vervolgens kun je nagaan hoe logisch die overtuiging is en deze veranderen.

Dit is ook een onderdeel van het programma van ikveranderwel. Je krijgt dan vijf maanden hulp om op een andere manier met voeding om te gaan. Ideaal als je een paar kilo’s slanker wilt zijn, zonder dat je hiervoor heel bewust op dieet gaat of gaat lijnen.

Wil je meer weten? Bekijk het programma even of neem vrijblijvend contact met me op.

Groetjes,

Bianca


Over de schrijver
Reactie plaatsen