Hardlopen: Afvallen door een gezond lichaam en een gezonde geest

Hardlopen: Afvallen door een gezond lichaam en een gezonde geest

Hardlopen is erg populair bij mensen om aan de gezondheid te werken. In deze blog ga ik dieper in op hoe hardlopen door de fysieke en mentale voordelen helpt om af te vallen (en je krijgt wat praktische hardlooptips 😉).

Een kennis van mij pakte onlangs het hardlopen ook weer op. Veel mensen in haar woonplaats doen dit het hele jaar door. In de winter zie je ze met hesjes vol lampjes rondrennen. Lekker zichtbaar en veilig. En het helpt ook nog eens om slanker te worden. Hoe zit dit eigenlijk?


Eerst maar even gewoon de harde cijfers over hoe hardlopen helpt met afvallen. Hardlopen is cardiosport en vooral als je langere tijd gaat hardlopen komt je lichaam op een gegeven moment op het punt dat de suiker in je bloed verbrand is en dat je lever vet uit je vetcellen gaat omzetten in suiker, zodat je lichaam dat kan verbranden.

Precies wat je wilt!

Hoe goed werkt dit nu eigenlijk voor afvallen?

Veel mensen die meer willen bewegen beginnen met wandelen of hardlopen. Mensen die hardlopen verliezen meer gewicht dan mensen die wandelen. Dit komt uiteraard doordat hardlopen intenser is dan wandelen. In een onderzoek waarbij mensen die wilden afslanken 6 jaar gevolgd zijn kwam naar voren dat mensen die hardliepen 90% meer gewicht verloren dan mensen die alleen wandelden om af te slanken.

Uit dit onderzoek bleek ook dat de afstand die je rent of wandelt meer effect heeft op het gewichtsverlies dan de tijd die je spendeert aan wandelen of rennen. Het is dus handiger om je op een bepaalde afstand te richten die je wilt afleggen met je beweging dan dat je zegt dat je dertig minuten wilt hardlopen als je wilt afslanken (1).


Het kan aantrekkelijk zijn om je loopband in te stellen op het lopen/hardlopen van een bepaalde afstand met de voorgaande kennis, maar dat is niet het enige wat belangrijk is bij afvallen met hardlopen. Je omgevingstemperatuur kan namelijk ook invloed hebben op afslanken. Als het lekker warm is, zeg maar 26 graden Celsius, dan verbrand je namelijk minder vet dan wanneer je hardloopt in 21 graden Celsius (2). Lekker buiten hardlopen kan wat dat betreft in het relatief frisse Nederland dus handiger zijn als je wilt afslanken met hardlopen.


Naast dat hardlopen je helpt om gewoon meer calorieën te verbranden kan hardlopen ook nog eens veel doen voor je mentale gezondheid en dat is haast nog belangrijker dan je beweging als het gaat om afslanken.

Stress en negatieve emoties zorgen er bij veel mensen namelijk voor dat ze ongezond eten, gaan snaaien en daardoor niet goed slank kunnen blijven of worden.

Minder last hebben van stress en negatieve emoties is daarom vaak het wondermiddel om af te vallen, maar haast niemand is zich daar echt bewust van.

Dat wandelen goed is voor de mentale gezondheid is vaak al wel bekend, maar dat hardlopen ditzelfde effect kan hebben is iets minder bekend. Bekender is wel de runner’s high. Dat is het moment waarop je lichaam blije stofjes gaat aanmaken als je langdurig aan het hardlopen bent. Dit is waarom hardlopen (en andere duursporten) voor sommige mensen een beetje verslavend kan werken.

Hardlopen kan ervoor zorgen dat je een positiever zelfbeeld hebt, minder last hebt van depressie, meer het gevoel hebt dat je iets kunt, meer zelfvertrouwen hebt, emoties beter kunt reguleren, vaker blij bent en minder last hebt van angsten en agressie of woede.

De intensiteit waarmee je hardloopt, of jogt, heeft ook invloed op je emoties. Vrouwen die iets intenser jogden hadden bijvoorbeeld minder last van angsten dan vrouwen die minder intens jogden. Zelfs hardlopen op een loopband heeft goede mentale gevolgen, zoals het verminderen van angsten.

Daarnaast is het ook de vraag hoelang of hoever je moet hardlopen om je goed te voelen. Dit hangt een beetje af van de mentale klachten die je hebt. Voor het verbeteren van zelfvertrouwen, het verminderen van stress en stemmingsverstoringen is vijf kilometer hardlopen bijvoorbeeld ver genoeg.

Wil je gewoon even je stemming verbeteren? Dan is drie kilometer ook al ver genoeg. Je hoeft dus geen marathon te lopen om je mentale gezondheid te verbeteren met hardlopen.

Echter, ben je een beetje verslaafd geraakt aan hardlopen (zoals sommige marathonlopers), dan kan dit er ook voor zorgen dat je chaotisch eet of dat je zelfs een beetje last hebt van anorexia-achtige klachten. Dus ook met hardlopen geldt dat het goed is, mits het met mate gedaan wordt.

Je moet ook niet te intens hardlopen, want dat kan er weer voor zorgen dat je stemming verstoord raakt. Je kunt dan beter iets minder intens hardlopen. Kies dus een tempo dat bij je past (3).


Hardlopen is dus iets wat praktisch gezien kan helpen om af te slanken en iets dat ervoor kan zorgen dat je minder last hebt van stress en negatieve emoties, waardoor je minder snel emotie-eet.

Echter, hardlopen lost wat dat betreft niet altijd alles op en soms kan hardlopen ervoor zorgen dat je juist ongelukkig wordt (zoals wanneer je te hard wilt hardlopen). In dat geval is het soms juist handiger om hulp te krijgen voor het hebben van een gezonde relatie met je lichaam.

Natuurlijk geef ik in mijn programma aan dat je niet naar de sportschool moet of jezelf flink moet afmatten. Zo ook de boodschap in deze blog. Je moet niet gaan hardlopen, zoek vooral iets wat bij jou past. Waar jij vrolijk van wordt, zoals fietsen of wandelen. En door deze blog heb je ook de voordelen van hardlopen ontdekt. Zoek vooral iets wat jij leuk vindt om te doen!


Bij ikveranderwel krijg je hulp met afslanken en alles wat van invloed kan zijn op jouw gewicht, zoals de relatie die jij hebt met je lichaam.

Anna zegt hierover:

“Het helpt echt! Twaalf kilo afgevallen zonder afzien. Al vanaf het begin veranderde mijn kijk op mezelf. Wat mij hielp om op een vrij gemakkelijke manier mezelf te voeden met gezond en lekker eten, en hier elke dag blijer en energieker van te worden en……slanker en slanker 😊.”

Klik hier voor meer informatie over de manieren waarop ikveranderwel.nl je kan helpen om een gezonde relatie met je lichaam te hebben.




(1) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4067491/

(2) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17470210500417688

(3) https://www.mdpi.com/1660-4601/17/21/8059


Over de schrijver
Reactie plaatsen