Afvallen lukt niet: Pak het onderliggende probleem aan

Afvallen lukt niet: Pak het onderliggende probleem aan

Drie maaltijden per dag, letten op wat je eet in plaats van hoeveel je eet, meer bewegen. Er zijn allerlei manieren om af te vallen. In de laatste blogs worden die benoemd en in de reacties is te zien dat dit voor veel mensen lastig is om vol te houden. Als afvallen niet lukt is het tijd om te kijken naar onderliggende problemen die ervoor zorgen dat je toch je emoties weg blijft eten, je het lastig vindt om meer te bewegen en om goed voor je lichaam te zorgen.

Zelfs met het hebben van een letterlijke maagband kan het voorkomen dat het je niet lukt om af te vallen[1]. Ook dan kunnen deze tips van pas komen.

Overtuigingen over voeding

Je eigenwaarde en zelfbeeld bepalen veel van waarom je blijft eten of te weinig beweegt om af te vallen. Ook overtuigingen over het hebben van een gezond dieet kunnen bijdragen aan het feit dat afvallen niet lukt.

Denk bijvoorbeeld aan overtuigingen over voeding die niet kloppen, zoals:

“Dat ene koekje extra maakt niet uit.”

“Als ik een keer de mist in ga, dan is de hele dieet-dag toch al verpest en kan ik net zo goed doorgaan met eten.”

“Gezond eten is aardappels, groente en vlees.”

Deze overtuigingen over voeding zullen bij veel mensen met overgewicht waarbij afvallen niet lukt bekend voorkomen. Als je al een koekje hebt gehad, kan dat extra koekje net het omslagpunt zijn waardoor je op gewicht blijft in plaats van afslankt.

Iedereen gaat wel eens de mist in tijdens het volgen van een gezond dieet. Dit is ook de reden dat een cheatday bestaat, zodat je jezelf af en toe toch kunt verwennen met voeding. Maak het echter niet te gek. Daartussen is het fijn om gewoon gezond te eten, maar als dat mislukt maak er dan niet een hele cheatday van. Chips happens 😉 en als je dit opmerkt nog voordat de zak leeg is. Leg hem dan weg en pak een appel om je honger te stillen.

Dan de overtuiging dat gezond eten aardappels, groente en vlees is, het liefst met nog een beetje jus van het vlees. Helaas is deze klassieke Nederlandse combinatie niet gezond. Aardappels zijn vaak snelle koolhydraten, maar die kun je wel vervangen door de zoete aardappel of bonen. Het is handig om dan voor licht vlees te gaan, zoals kip of kalkoen en om het rode vlees te laten voor wat het is. De groente is natuurlijk altijd goed.

Weet je niet helemaal welke overtuigingen je hebt over voeding en of die kloppen? Dan kan ik je met persoonlijke begeleiding helpen om je overtuigingen over voeding te achterhalen en om die te veranderen zodat afslanken een keer wel lukt!

Blokkades om goed voor jezelf te zorgen

Je staat in de winkel voor het fruitvak en wilt voor die gezonde appel gaan en een komkommer om gezond te snacken, maar iets houd je tegen. De appel kopen lukt nog wel, maar die komkommer gaat echt te ver. Maar waarom eigenlijk?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom je onbewust blokkeert wanneer je een goede keuze voor jezelf gaat maken. Misschien vind je jezelf een mooi lichaam niet waard. Misschien heb je ergens de overtuiging opgevat dat het in sommige levensfases normaal of zelfs beter is om overgewicht te hebben. Dit soort onbewuste overtuigingen zijn belangrijk om te achterhalen om blokkades weg te nemen.

Bijvoorbeeld angst voor succes kan zo’n onbewuste blokkade zijn. Als het je lukt om af te vallen, maar je bent nog niet gelukkig, wat dan? Misschien is het handig om jezelf dan de vraag te stellen: Waarvan word ik gelukkig? Dan komt het afvallen vanzelf.

Ook voor het wegnemen van blokkades kan ik je helpen met persoonlijke begeleiding. Hierbij maak ik gebruik van een combinatie van hypnose en cognitieve gedragstherapie.

Eetgewoonten

Soms lukt afvallen niet omdat we onbewuste eetgewoonten hebben die we maar lastig kunnen loslaten. Bijvoorbeeld het eten van veel brood is een reden waarom het afslanken maar niet lukt. Om dan je ontbijt van een broodontbijt naar een ander type ontbijt te veranderen kan al een heleboel doen.

Schrijf daarom eens op wat je dagelijks eet. Ook welke kleine eetmomentjes je stiekem hebt, zoals die rond 4 uur, die soms toch voor ongezonde voeding in je dieet zorgen.

Onderzoek naar waarom mensen toch weer aankomen en waarom sommige mensen juist wel afvallen laat zien dat het hebben van een regelmatig eetritme ook helpt om gewicht blijvend weg te houden[2]. Dus als je wel vaste eettijden hebt dan is dit goed. Merk je op dat je op willekeurige momenten eet en dat dat een gewoonte is, dan weet je dat je die kunt veranderen.

Eetgedrag

Naast eetgewoonten die je dagelijks hebt kun je ook kijken naar je eetgedrag. In het bovengenoemde onderzoek blijkt namelijk ook dat mensen die het niet lukt om af te vallen vaker eten wanneer ze last hebben van vervelende emoties of stress. Dit is een vorm van eetgedrag die dus niet helpt.

Het is beter om een andere manier te vinden om met negatieve emoties om te gaan en met stress dan door te gaan eten. Lichaamsbeweging is dan een betere optie omdat je dan ook endorfine aanmaakt wat ervoor zorgt dat je je vrolijker voelt.

Ander eetgedrag wat leidt tot het mislukken van afvallen is binge-eten. Je eet dan in een keer zoveel als je maar kunt en vaak maakt het niet uit wat. Als jij op je cheatday alleen maar ongezonde zaken eet, zoals een zak chips, chocoladereep en nog een pizza en misschien een patatje met. Dan eet je op de cheatday zoveel calorieën dat het verminderen van de calorieën op de andere dagen teniet wordt gedaan. Natuurlijk kun je op de cheatday een pizza en een stuk chocolade eten, maar maak het ook op je cheatday niet te gek.

Door mindful te eten kun je echt genieten van wat je eet en ben je je er ook sneller bewust van wanneer je eet vanwege emotie en stress. Dit is iets wat je kunt leren tijdens mijn programma’s voor afslanken.

Actief of passief je problemen oplossen

Pak jij de koe bij de horens of laat je de boel de boel als er een probleem is? Je kop in het zand steken gaat helaas niet werken als je last hebt van overgewicht en hier iets aan wilt doen. Door actief je problemen op te lossen kom je vanzelf toe aan het probleem van voeding.

Wanneer je kijkt naar de bronnen van stress in je leven en je deze bronnen wegneemt, zoals te veel overwerken, te veel (schoon)familie over de vloer, te veel slechte vrienden die je juist meer eten in plaats van minder eten aanbieden. Door je problemen actief aan te pakken merk je direct dat dit een bevredigend gevoel geeft. Je bronnen van stress en slechte emoties zijn weg en hierdoor kun je je ook eenvoudiger aan je gezonde dieet houden.

Als je op het punt zit dat afvallen niet lukt dan zijn er een aantal stappen die je kunt zetten. Schrijf bijvoorbeeld eens op hoe jij denkt over gezonde voeding. Wat kan wel en wat kan niet en controleer vervolgens of die gedachten kloppen.

Schrijf op wat je eet en wanneer je iets eet om erachter te komen of je een duidelijk eetschema hebt of niet en of hierin verandering kan worden aangebracht.

Controleer of emoties en stress invloed hebben op je eetgedrag en ga na op welke andere manieren je om kunt gaan met die emoties en stress dan te gaan eten.

Check welke problemen jij in je leven hebt die voor extra onnodige stress zorgen en ga actief achter een oplossing aan, zodat afvallen straks het enige probleem is waarmee jij je nog bezig hoeft te houden.

Heb je meer hulp nodig dan dit? Dan help ik je graag persoonlijk of in een groepssessie.

Groetjes,

Bianca.

[1] https://link.springer.com/article/10.1007/s00464-013-3277-9

[2] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1467-789X.2005.00170.x

Over de schrijver
Reactie plaatsen