Een goede routine voor een gezond lichaam en geest

Een goede routine voor een gezond lichaam en geest

Een dagelijkse routine is iets wat bijna iedereen wel heeft, maar niet iedereen is zich hier superbewust van. Bijna iedereen heeft bijvoorbeeld de routine van ’s nachts slapen en overdag werken. Dat is wel een duidelijk dagelijks patroon voor de meeste mensen. Het hebben van een gezonde dagelijkse routine kan je helpen om je lichaam en geest gezond te houden. Je gezondheid staat of valt met de dagelijkse routine die je hebt. Want als je elke dag iets goed doet, dan telt dit op de lange termijn op.

Doe je juist elke dag iets wat je niet verder helpt, dan telt die op de langere termijn ook op, maar dan merk je dit aan een slechtere gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk.

Een dagelijkse routine gaat eigenlijk over dagelijkse gewoonten. Veel signalen, zoals de tijd die de klok afgeeft, of seintjes uit je omgeving kunnen invloed hebben op je dagelijkse routine (1). Dit begint misschien bij de wekker, maar het kan eindigen bij het zien van gezonde voeding in je koelkast, of gewichtjes naast je televisie waardoor je toch nog even wat krachttraining doet.

Het kan ook die ene zak chips zijn die op het aanrecht ligt, waardoor je na het werk gaat snaaien. Je kunt dus goede en slechte routines hebben. 


Slechte routines

Als je bijvoorbeeld de neiging hebt om vlak voor het slapengaan te gaan snacken, dan zorgt dit ervoor dat je minder snel afslankt als je bezig bent met afvallen. Als je na zeven uur ’s avonds meer dan de helft van je dagelijkse calorieën eet kan dit ervoor zorgen dat je meer last hebt van depressieve klachten en lager zelfvertrouwen. Overdag heb je wel minder honger, maar ’s avonds haal je dat gevoel dus weer in. Daarnaast slaap je dan vaak minder goed (3).


Dagelijkse routine voor voeding

Bij Ikveranderwel leer je ook om drie keer per dag te eten. Dus ontbijt, lunch, diner en verder niets. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat je eenvoudiger minder eet. Aan de andere kant dwingt dit je ook een beetje om heel bewust met je voeding om te gaan. Die bewustere keuzes zorgen vaak voor gezondere keuzes en als je bij het diner voldoende eiwitten eet voorkomt dat, dat je voor het slapen gaan, toch nog last krijgt van trek. Want de eiwitten zorgen voor een goed voldaan gevoel. 

Het zorgt ook direct voor een goede dagelijkse routine voor je voeding. 

Gezond eten, zoals met een mediterraan dieet - een dieet dat rijk is aan fruit, groenten, noten en mager vlees - heeft ook allerlei voordelen wat betreft het verlagen van de kans dat je kanker kunt krijgen en het kan zelfs je kans op depressieve klachten en angsten verminderen (3).


Dagelijkse routine voor beweging

Beweging is ook belangrijk voor je gezondheid. In een onderzoek naar het effect van dagelijks 10.000 stappen zetten kwam naar voren dat mensen die dit lukte meer gewicht verloren dan mensen die alleen op hun dieet letten. Daarnaast werden deze mensen gevoeliger voor insuline (4). Iets wat ook heel handig is als je last hebt van prediabetes of diabetes type II. 

Een manier om beweging in je dagelijkse routine op te nemen is door tijdens je lunchpauze een stuk te wandelen of door dit ’s avonds na je werk te doen. 

Meestal is het eenvoudiger om te beginnen met wandelen tijdens de lunch, omdat veel mensen ’s avonds na het werk geen puf meer hebben om nog even te gaan bewegen. 

Daarnaast blijkt dat als je fysiek actief bent dit goed is tegen ziektes zoals diabetes. Hart- en vaatziekten, alzheimer en dementie en het voorkomt overgewicht (5).

In de onderzoeken kwam naar voren dat dagelijks een half uur wandelen, fietsen of tuinieren al voldoende kan zijn om alle gezondheidsvoordelen te krijgen. 

Yoga kan zelfs nog beter werken dan “normale” lichaamsbeweging om je gezondheid op peil te houden, omdat yoga ook van invloed is op je emotionele gezondheid. Onderzoek laat zien dat yoga goed kan zijn voor mensen die over het algemeen gezond zijn en voor mensen die last hebben van een ziekte (6).


Dagelijkse routine voor je geest

Naast je fysieke gezondheid is het ook belangrijk om je mentale gezondheid op orde te houden met een goede dagelijkse routine. Het leukste is dat veel van de gezonde keuzes die je kunt maken voor je lichaam, ook gezond zijn voor je geest.

Regelmatige lichaamsbeweging is bijvoorbeeld ook goed voor je welzijn en mentale gezondheid (7).

Iets anders wat goed kan zijn voor je mentale gezondheid is dagelijkse meditatie. Je hebt al apps die je kunt gebruiken om dagelijks te mediteren en onderzoek laat zien dat dit ook goed kan zijn voor je mentale gezondheid (1). 

Vind je meditatie niet zo leuk? Dan kan yoga dus ook nog een uitkomst zijn. Dat is een meer bewegende vorm van meditatie. 


Dagelijkse routine veranderen

Het is niet altijd eenvoudig om je dagelijkse routine van de ene op de andere dag te veranderen. Begin daarom klein. Kies er bijvoorbeeld eerst voor om gezond te snacken voordat je jouw hele ritme omgooit. 

Begin met een wandeling van 15 minuten per dag en wil niet direct 1 uur lang hardlopen. Je kunt alles altijd nog uitbreiden naar grotere veranderingen in je dagelijkse routine.

En soms kun je gewoon wel wat hulp gebruiken. Bij Ikveranderwel krijg je hulp om aan je gezondheid te werken op fysiek en geestelijk vlak. Je krijgt tips om gezond te eten, te bewegen en om aan je mentale gezondheid te werken, zodat je een goede band met je lichaam hebt.

Die goede band met je lichaam zorgt ervoor dat je jezelf prioriteit geeft en kunt werken aan jouw gezondheidsdoelen. Meer weten? Bekijk het programma op de website (klik hier) of neem vrijblijvend contact met me op.

Groetjes,

Bianca. 





(1) https://www.jmir.org/2021/11/e27282/

(2) https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1038/oby.2001.31

(3) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7536728/

(4) https://diabetesjournals.org/care/article/18/6/775/19934/Daily-Walking-Combined-With-Diet-Therapy-Is-a

(5) https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-13-813

(6) https://www.liebertpub.com/doi/abs/10.1089/acm.2009.0044

(7) https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09638230500270776

Over de schrijver
Reactie plaatsen