Eetbui: waarom je die krijgt en wat je ertegen kunt doen

Eetbui: waarom je die krijgt en wat je ertegen kunt doen

Veel mensen hebben het wel eens, een eetbui. Een bui waarin je gewoon alles wat lekker (en zelfs niet lekker) is lekker opeet. Net zo lang tot je helemaal knettervol zit. Zo fijn, maar dan – net als met alcohol – komt er een soort kater. Spijt van de eetbui, want het was niet gezond en zo behaal jij je gezondheidsdoelen nooit.

Er zijn meerdere manieren waarop zo’n eetbui je leven kan verstoren. Sommige mensen hebben zelfs last van een “binge eating disorder”. Je krijgt dan ontzettend vaak een eetbui, wat gevaarlijk is voor je gezondheid.

In hele ernstige gevallen kun je zelfs last hebben van boulimia, dan probeer je te braken na zo’n eetbui. Wat ook nog eens super slecht is voor je slokdarm, mond en gebit.

Waarom krijg je een eetbui?

Stress is over het algemeen een trigger voor een eetbui. Uit onderzoek blijkt ook dat mensen met een binge eating stoornis vaker last hebben van depressieve klachten en een hyperactieve Hypothalamus-hypofyse-bijnier-as, waardoor je meer honger kunt ervaren[1]. Deze is ook van belang voor de productie van het stresshormoon[2].

Als je weet dat stress de trigger is, is het van belang om te achterhalen waar je stress van krijgt. Dit kan voor iedereen verschillend zijn.

Interpersoonlijke problemen en problemen in je sociale wereld dragen bijvoorbeeld ook vaak bij aan het ontstaan van eetbuien[3].

Het hebben van een dieet zorgt vaak juist voor een eetbui. Als je bijvoorbeeld gaat vasten om minder te eten, krijg je juist een eetbui door het vasten[4].

Stop met diëten

Daarom kan het handig zijn om te stoppen met een streng dieet en het overslaan van maaltijden. Door gewoon drie keer per dag te eten en je te focussen op gezonde voeding zorg je ervoor dat je minder last hebt van honger en dus minder snel last krijgt van een eetbui.

Blijf gehydrateerd

Een andere trigger van een eetbui kan dorst zijn. Het seintje aan je brein dat je dorst hebt kan makkelijk verward worden met honger. Het spreekwoord “een appeltje voor de dorst” bestaat niet voor niets.

Door voldoende water te drinken voorkom je deze verwarring en daardoor kun je ook minder last krijgen van dorst.

Ruim de keuken op

Heb je het voordeel dat je keuken van jou is en van niemand anders? Dan kun je alles weggooien wat je eet wanneer je een eetbui hebt. Door chips, koekjes en alles weg te doen kun je alleen nog maar gezond eten. En een gezonde eetbui is altijd nog handiger dan een ongezonde eetbui.

Houd een dagboek bij

Het kan handig zijn om te achterhalen wat nu jouw trigger is, zodat je weet waar je de oplossing moet zoeken. Door een dagboek bij te houden over je stemming wanneer je een eetbui hebt (gehad) kun je zaken vinden waar je iets aan wilt doen.

Aandacht veranderen

De behandelingen om mensen met eetbuien te helpen zijn niet altijd effectief, maar nu is er een behandeling die mensen helpt om de aandacht te veranderen of te verplaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld aandacht hebben voor wat je niet mag eten en die verplaatsen naar aandacht voor wat je wel mag eten.

Een andere aandacht misser kan zijn dat je eten ziet als oplossing voor slechte gevoelens. Ook dan kan aandacht veranderen, bijvoorbeeld dat je in plaats van te eten even gaat dansen om je goed te voelen. Dit is veel handiger voor je gezondheid en kan net zo effectief zijn om toch goede stofjes zoals dopamine aan te maken.

Door te gaan sporten kun je dit ook bereiken. Door dagelijks een half uurtje te bewegen kun je ook veel doen voor je humeur en dat kan ook weer helpen om minder last te hebben van een eetbui. Tips om meer te bewegen vind je in deze blog.

Uit onderzoek blijkt dat dit alleen al kan helpen om af te slanken en minder last te hebben van eetbuien (in het ergste geval eet je dan gewoon heel veel wortels en komkommers 😉)[5].

Interpersoonlijke problemen oplossen

Sociale interacties die niet lekker verlopen, zoals een gesprek dat helemaal uit de hand loopt, wordt in verband gebracht met eetstoornissen. Dus ja, als je dat kunt oplossen zou dat natuurlijk super zijn.

Bij jongeren met eetproblemen blijkt bijvoorbeeld dat interacties met familie vooral vijandig van aard zijn.

Problemen waarbij je onderdanig werd kwamen vooral voor bij mensen met eetproblemen. Die kwamen in ziekenhuizen terecht vanwege die eetproblemen.

Bij meisjes met boulimia is het vermijden van sociale interacties vaak een factor die het verergert, terwijl bij meiden met anorexia dominantie een groter probleem liet zien.

Het ervaren van verbinding, zoals met liefde, is belangrijk om minder last te hebben van een eetbui, wanneer je een eetbui krijgt door negatieve gevoelens. Maar als dat wel goed zit, kun je ook nog steeds last hebben van eetbuien, ongeacht de liefde die je ervaart[6].

Familie en sociale interacties kunnen inderdaad heel stressvol zijn. Daarom kan het handig zijn om praktische handvatten te krijgen over hoe om te gaan met bepaalde sociale situaties, wanneer je daar stress door ervaart.

Dit omgaan met stress, vanuit welke bron het ook komt, is iets waarvoor je aandacht krijgt in het programma van ikveranderwel.nl

Onderzoek laat zien dat gestructureerde zelfhulp en cognitieve gedragstherapie, wat eigenlijk een beetje het programma is, helpt om eetbuien te overwinnen[7]. Het programma maakt ook gebruik van cognitieve gedragstherapie en andere therapietechnieken om je te helpen op een andere manier met stress om te gaan en om meer zelfvertrouwen te krijgen, waardoor sociale interacties ook anders kunnen verlopen.

Eenzaamheid en eetbuien

Wat ook nog een probleem kan zijn is juist het gebrek aan sociale interacties. Eenzaamheid is ook een factor die kan bijdragen aan eetbuien[8]. Dan kan het handig zijn om iets te doen op momenten dat je je heel eenzaam voelt om dat gevoel te verminderen.

Zo kun je bijvoorbeeld gaan wandelen of contact zoeken met mensen die ook op zoek zijn naar vriendschappen. Er zijn bijvoorbeeld Facebookgroepen voor het vinden van vrienden. Of je kunt kijken of er wandelgroepjes in je omgeving zijn om zo nieuwe connecties te maken.

Het programma van ikveranderwel.nl helpt je om genoeg zelfvertrouwen te hebben om dit eens uit te proberen.

Stoppen jezelf te straffen

Wat ook nog een probleem kan zijn is dat je niet eet om je beter te voelen, maar juist om jezelf te straffen. Dat is ontzettend jammer, want na verloop van tijd wordt dit ook echt een straf.

Je lichaam is niet iets om te straffen, maar iets om van te houden. Zelfliefde is ontzettend belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Met het programma van ikveranderwel.nl ga je ook onderzoeken of je jezelf straft en waarom. Wanneer je dit weet kun je namelijk ook liefdevollere oplossingen vinden dan jezelf straffen met ongezonde voeding.

Wil je meer weten over gezond afslanken of stoppen met eetbuien? Volg dan het programma van ikveranderwel.

Groetjes,

Bianca.

[1] https://journals.lww.com/psychosomaticmedicine/Abstract/2004/11000/Cortisol,_Hunger,_and_Desire_to_Binge_Eat.12.aspx

[2] https://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothalamus-hypofyse-bijnier-as

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6435033/

[4] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2850570/

[5] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0005791616300593

[6] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3582661/

[7] https://psycnet.apa.org/doiLanding?doi=10.1037%2Fccp0000358

[8] https://www.mdpi.com/2072-6643/9/11/1274

Over de schrijver
Reactie plaatsen