09 januari 2022 

Hoe je mindset invloed heeft op afslanken

Afvallen zou heel simpel moeten zijn. Je eet gewoon minder of gezonder dan eerst en je beweegt en voilà, de kilo’s vliegen eraf. Ja, die acties helpen inderdaad, maar hoe zorg je ervoor dat je ook écht gezonder gaat eten, dat je minder calorieën eet en dat je meer beweegt? 

Dit heeft vaak te maken met je mindset over afvallen. Jouw gevoelens, gedachten en overtuigingen over hoe eenvoudig afvallen is bepalen veel van je acties. Dus ergens moet er een knop om, zodat het afvallen eenvoudiger voor je wordt. 


Hoe knop omdraaien afvallen

Maar hoe draai je die knop nu om, zodat het afslanken eenvoudiger wordt? In eerste instantie is het handig om te weten hoe je op dit moment denkt over bijvoorbeeld beweging.

Zo heb ik een cursist gehad die dacht dat ze alleen kon afvallen als ze thuis was, want thuis kon ze bewegen en wandelen. Toen vroeg ik haar wat voor werk ze deed en dat was de kraamhulp. Juist een beroep waarbij je de hele dag in beweging bent. 

Nou, toen zei ik al: “Serieus, jij hebt een 'doe'-baan en nog denk jij dat je op zo'n dag 'te kort' beweegt?

Jij loopt volgens mij de trap twintig op en neer, huis aan kant houden, de basis schoonmaak et cetera.” Dus ik wees haar op de kracht van gedachten: als jij denkt dat je daardoor niet afvalt, dan gebeurt dat ook.

Onderzoek naar hotelpersoneel laat ook zien dat hun gedachten over beweging en of het helpt om af te slanken belangrijk zijn voor het effect. In het onderzoek deden 84 vrouwelijke schoonmaaksters mee. Dit werk zorgt voor meer dan voldoende beweging. 

De groep werd in tweeën gedeeld. De ene helft kreeg te horen dat het werk dat ze deden voldoende was wat betreft beweging volgens de aanbeveling voor een actieve levensstijl. De andere helft kreeg deze informatie niet. 

Het gedrag bleef tijdens het onderzoek hetzelfde, dus de beweging en het eten bleef wat het was. Na vier weken was de groep die wist dat ze voldoende bewogen om te kunnen zeggen dat ze een actieve levensstijl hadden afgeslankt, hadden een lagere bloeddruk, een smallere taille en een lager BMI. De helft die niet wist dat ze voldoende bewogen had al deze voordelen niet (1).

Dit laat zien dat je mindset en kennis over of je voldoende beweegt al heel veel verschil kan maken met afslanken.

Vraag jezelf eens af hoe jouw gedachten zijn over afslanken. Heb jij doe-werk? Dan is de kans groot dat je al voldoende beweegt en dat je eigenlijk alleen hoeft te letten op wat je eet of misschien dat niet eens. Je gedachten zijn ontzettend krachtig om afslanken te bevorderen. 


Overtuigingen over afslanken veranderen

Alleen deze kennis en dat je dit hebt gelezen kan er al voor zorgen dat je proces van afslanken in een versnelling komt. 

In eerste instantie kun je jezelf de volgende vragen stellen:

  • Hoe denk ik over gezond eten?
  • Hoe denk ik over minder eten? 
  • Hoe denk ik over bewegen?

Als je hier antwoord op geeft kun je even nagaan hoe logisch dit is en of die overtuiging je verder helpt in het proces van afslanken.


Gezond eten en je gedachten

Er zijn bijvoorbeeld een paar overtuigingen die ik vaak tegenkom als het gaat over gezond eten, namelijk:

Gezond eten is duur.

Gezond eten is niet lekker.

In de eerste plaats wil ik dat je weet dat gezond eten niet duur hoeft te zijn. Je kunt bij de supermarkt voor minder dan een euro een koolrabi kopen. Een gezonde knolgroente. 

Daarbij hoef je de gezonde voeding niet naast alle andere voeding te kopen die je koopt. Je vervangt de ongezonde voeding voor gezonde voeding. In plaats van chips en cola koop je een zakje appels. Appels zijn namelijk een heerlijke gezonde snack. 

Het zijn dus niet kosten die erbij komen.

Dan het idee dat gezond eten niet lekker is, dat is ook niet het geval. Met kruiden en gezonde oliën of zelfs azijn kun je voeding heerlijk maken. Azijn heeft ook nog als voordeel dat het meer calorieën kost dan dat je ervan krijgt. 


Je mindset over minder eten

Minder eten is iets wat voor veel mensen met overgewicht lastig is, omdat het gevoel van vol-zijn lastiger te bereiken is voor mensen met een hoger BMI dan mensen met een gezond BMI (2).

Daarom is het belangrijk dat het minder eten niet per se minder eten is, maar vooral minder calorieën eten. Groente en fruit zijn bijvoorbeeld ontzettend gezond, maar voordat je dezelfde hoeveelheid calorieën hebt gegeten als wanneer je een pizza eet, dan ben je wel even verder.

Daarnaast is het mogelijk om dit gevoel van voldaanheid te resetten. Een stap die je kunt zetten is drie keer per dag eten, in plaats van zes keer. Dit kan in het begin lastig zijn, maar het went en het zorgt ervoor dat je bewuster eet, omdat je maar drie eetmomenten hebt. 


Gevoel van beloning

In het onderzoek werd ook aangetoond dat mensen met een hoger BMI voedsel vaak zien als beloning. Je kunt bijvoorbeeld ook elke dag dat het je lukt om drie keer te eten jezelf belonen door wat geld in een spaarpotje te doen en daar aan het eind van de maand wat leuks voor te halen.

Heb je sneller een beloning nodig? Jezelf verzorgen met een gezichtsmasker of een extra nagellakje kost waarschijnlijk hetzelfde als de besparing die je jezelf geeft door minder te eten. Die kun je dagelijks uitvoeren en dan krijg je alsnog het beloningsgevoel en ook nog eens doordat je goed voor jezelf zorgt. 

Dat goed voor jezelf zorgen gaat dan ook goed voelen als je gezond eet.


Je mindset over beweging

Over beweging hebben we het al een beetje gehad. Als je een doe-baan hebt, realiseer je dan dat dat je veel lichaamsbeweging geeft en dat dat je helpt om af te slanken.

Over beweging kom ik bij deelnemers vaak de volgende overtuigingen tegen:

  • Na mijn werk ben ik te moe om te bewegen.
  • De sportschool is te duur.
  • Zweten geeft me een vies gevoel.

Wat betreft de vermoeidheid na het werk. Dit is begrijpelijk en als je een doe-baan hebt is er niets aan de hand en kun je lekker op de bank ploffen. Heb je echter een kantoorbaan? Kijk dan eens of je in je pauze een half uurtje kan wandelen. Dit helpt je om alsnog meer te bewegen.

Na verloop van tijd krijg je dan ook een betere conditie en kun je thuis ook meer bewegen na het werk. 

Daarnaast kun je ook te veel van jezelf verwachten, zoals dat je een groepsles moet volgen in de sportschool. Als dat te veel is, begin dan met een half uur wandelen na je werk in je buurt. Dit kan al ontzettend veel verschil maken. 


De sportschool is niet nodig

Als de sportschool te duur voor je is, heb ik goed nieuws. Hij is namelijk niet nodig. Op YouTube alleen al kun je ontzettend veel fitnesslessen volgen. Het enige dat je nodig hebt is twee bij één meter vloer, een internetverbinding, motivatie en kleding waarin je mag zweten.

Zelfs sportschoenen zijn niet eens nodig. Op je blote voeten bewegen kan ook (zorg er wel voor dat je grip hebt op de vloer). Vind een YouTuber die leuke fitnesslessen geeft en ga dat drie keer per week doen in plaats van drie keer per week naar de sportschool te gaan.


Zweet is vet dat huilt

Zweten is een normaal lichaamsproces en zelfs heel gezond. Zweet is een manier voor je lichaam om af te koelen en om van afvalstoffen af te komen. Zweten is dus heel gezond. Daarbij is het ook een signaal dat je lekker bezig bent.

Daarom kun je tegen jezelf zeggen dat zweet vet is dat huilt omdat het weg moet.

Met deze informatie zou je al een heel eind moeten komen om je mindset over afvallen te veranderen op een manier waarop het je helpt.


Heb je meer hulp nodig? Met het programma van ikveranderwel krijgen je gedachten, emoties en gevoelens over afslanken aandacht om je te helpen het proces zo makkelijk mogelijk te maken.

Bekijk de online programma’s of neem vrijblijvend contact met me op. 

Groetjes,

Bianca




(1) https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1111/j.1467-9280.2007.01867.x

(2) https://www.nature.com/articles/s41366-019-0400-6

Over de schrijver
Len Tehupuring
Door

Len Tehupuring

op 16 Jan 2022

Dag Bianca, Vorig jaar heb ik met veel gedrevenheid “ik veranderwel” gevolgd. Ik ben en was erg tevreden over en ben daardoor mijn kilootjes kwijt geraakt. Momenteel ben ik terug gevallen in oude gewoontes. Wel heb ik nog steeds de ‘ mindset’ van 3 keer op een dag eten en bewegen. Ik ben meer gaan snoepen - iets zoets en hartig. Kan me nog niet toe zetten om opnieuw de knop om te zetten. In mijn gedachten gaat het op en neer, op sommige momenten voel ik me onrustig.

Marcel Borst
Door

Marcel Borst

op 17 Jan 2022

Beste Len, Bedankt voor je reactie! Wat goed om te lezen dat het programma zo goed voor jou werkt! Alleen ben je nu dus even van die vierbaans snelweg afgegaan. Je zit nu op de B weg en we moeten ervoor zorgen dat jij weer op de snelweg terecht komt. Stuur me even een mailtje, dan kan ik je beter begeleiden. Daarnaast ben ik hard bezig met een nazorgprogramma. Dus weet dat dit er ook nog aan zit te komen zodat ik je nog beter na het vijf maanden programma kan begeleiden. Groetjes, Bianca

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down