Geen energie: waar kan dit aan liggen?

Geen energie: waar kan dit aan liggen?

Geen energie hebben is super vervelend, want je altijd vermoeid voelen helpt je gewoon niet verder. Waar kan dit aan liggen? Er zijn ontzettend veel oorzaken. De oorzaak van jouw vermoeidheid achterhalen is handig als jij bijvoorbeeld iets aan je gezondheid wilt doen, zoals het bereiken van een gezond gewicht. Dat gaat nu eenmaal eenvoudiger met energie😊. 


Bij een gebrek aan energie kan het handig zijn om eerst naar een arts te gaan, omdat vermoeidheid ook een symptoom kan zijn van een ernstige ziekte die je niet altijd direct opmerkt. Het is voor artsen wel een lastig symptoom om wat mee te doen (1), maar een bloedtest kan misschien al heel wat duidelijk maken. Bloedarmoede is bijvoorbeeld een oorzaak van vermoeidheid. Soms kan je ook nog last hebben van geen energie als je kanker hebt gehad (2). Of het kan een voorbode zijn van een burn-out .

Als je dokter niets kan vinden, dan is het tijd om zelf wat uit te proberen. 


Er zijn dan een aantal logische zaken die jij je kunt afvragen zoals, 

  • Slaap ik genoeg?
  • Eet ik voldoende gezond?
  • Heb ik wel conditie?
  • Ben ik emotioneel of fysiek vermoeid?
  • Doe ik te veel?

Onderzoek bij Poolse studenten (bron 3) liet namelijk zien dat slaperigheid, de algehele gezondheid, iets goed willen doen en depressieve klachten bij vrouwelijke studenten vermoeidheid voorspelde. Bij mannelijke studenten liet slaperigheid, de algehele gezondheid, angst en hoe snel je het met anderen eens bent (hoe sneller hoe eerder) zien dat dit vermoeidheid voorspelde.

Dus bij mannen en vrouwen kunnen er kleine verschillen zijn over waar de vermoeidheid vandaan komt, maar in essentie is het ongeveer hetzelfde. 


Slaap is belangrijk voor meerdere processen in je lichaam. Het helpt je lichaam om te herstellen, het spaart energie op waardoor je overdag kunt functioneren en het kan helpen om nieuwe verbindingen in je brein aan te maken nadat je bijvoorbeeld iets hebt geleerd (4).

Als je te lang wakker bent bouw je een soort slaap-schuld op aan je lichaam . Dit is waarom het zo fijn is om in het weekend uit te slapen als je de hele week eigenlijk niet voldoende slaap hebt gehad. 

Bepaalde stofjes die je aanmaakt als je honger hebt zorgen er ook voor dat het lastiger is om te slapen (bron 5). Dit verklaart bijvoorbeeld de late-night snack. Daarom is het verstandig om tijdens het avondeten voldoende eiwitten te nemen, zodat je geen honger krijgt voor het slapengaan. 

Wat ook interessant is, is dat een beetje honger je dus meer energie kan geven. 

Je hebt ten minste 5 uur slaap nodig om je werk met een minimale kwaliteit te kunnen doen (6), maar het wordt aanbevolen om tussen de 7 en 9 uur te slapen om echt energie te hebben, gezondheidsvoordelen te krijgen en goed te zijn in het uitvoeren van opdrachten (7).

Het eerste wat je kunt doen is dus kijken of je wel ten minste 7 uur slaapt in 24 uur. Zo niet? Dan is het tijd om stappen te ondernemen om voldoende slaap te krijgen. 


Voeding geeft energie, maar voeding neemt ook energie. Zoals te zien kan honger ervoor zorgen dat je wakker blijft, maar dat betekent ook dat de hele dag goed doorvoed zijn ervoor kan zorgen dat je iets slaperiger bent. Dit wordt ook wel de after-dinner-dip genoemd. 

Een beetje honger kan je dus zelfs energie geven. In het programma van ikveranderwel wordt bijvoorbeeld aanbevolen om 3 keer per dag te eten. Op die manier zorg je ervoor dat je voldoende eet, maar niet zoveel dat je energie opgaat aan het verwerken van je voeding. Dan kan je juist meer energie hebben om iets actiefs te doen. 

Daarnaast kan ongezonde voeding er ook voor zorgen dat je je meer vermoeid voelt. Uit een onderzoek naar studentes van tussen de 18 en 25 jaar bleek dat als ze een dieet hadden met veel vet en koolhydraten dit hun slaap en gevoel van energie verslechterde (8). Een dieet vol met vezels (groente en fruit) en eiwitten (noten en mager vlees) kan je dus zeker helpen om beter te slapen en meer energie te hebben. 


Sporters zweren vaak dat hun conditie ervoor zorgt dat ze de hele dag energie hebben, maar wat zegt de wetenschap hierover? 

Die is eigenlijk vrij positief. Als je bijvoorbeeld geen energie hebt nadat je bent behandeld voor kanker kan conditietraining ervoor zorgen dat je minder last krijgt van vermoeidheid (9). In dit onderzoek moesten de deelnemers 3 weken lang elke werkdag 30 minuten wandelen op een loopband. Dit was al genoeg.

Je hoeft dus niet een marathon te lopen voor meer energie. Als je op dit moment al 30 minuten per dag beweegt doe je al voldoende, maar beweeg je minder dan dat? Dan kan een dagelijkse wandeling ook al veel doen om meer energie te krijgen. 


Een andere vraag die je jezelf kunt stellen is of je nu emotioneel of fysiek vermoeid bent? Als je bijvoorbeeld stressgevoelig bent kan dit ervoor zorgen dat je overdag minder energie hebt dan wanneer je minder gevoelig bent voor stress (10). Dus heb je veel angsten waar je gestrest van raakt? Dan kan dat er ook voor zorgen dat het voelt alsof je geen energie hebt. 


De laatste vraag die je jezelf kunt stellen hangt samen met stress, namelijk de vraag of je niet te veel doet. Heb je een 40 urige werkweek en probeer je 5 keer in de week te sporten en sta je in het weekend altijd klaar voor familie en vrienden en heb je eigenlijk nooit me-time of tijd om te ontspannen? Dan kan dat ook heel vermoeiend voelen en ondanks dat je van alles doet (en ergens dus duidelijk wel energie hebt) voel je je uitgeblust en alsof je geen energie hebt.

In dat geval mag je jezelf natuurlijk ook verwennen met een dag in de week of een paar avonden waarop je alleen doet wat jij leuk vindt of gewoon even lekker ontspant. 

Geen energie hebben is een probleem waar veel mensen mee kampen, maar mensen met overgewicht hebben er vaker last van dan mensen met een normaal gewicht. Controleer dan eerst het lijstje vragen in dit blog om te zien of jij wat kunt doen om toch weer het gevoel van energie te krijgen.

Daarnaast kan het programma van ikveranderwel je ook helpen om meer energie te krijgen, een leuke bijkomstigheid van het werken aan je gezondheid en lichaamsgewicht. Daarbij krijg je in dit programma ook 5 maanden steun om mentale blokkades, of problemen die je energie wegslurpen, te doorbreken. Ook jij kunt met volle teugen genieten van een energierijk en gezond leven.

Meer weten? Bekijk het online programma of neem vrijblijvend contact met me op. 


Groetjes, 

Bianca




1. https://bjgp.org/content/59/561/237.short

2. https://www.proquest.com/openview/d0a8575a1bf491f3f4dbf0b294eb747c/1?pq-origsite=gscholar&cbl=33118

3. https://ro.uow.edu.au/jutlp/vol18/iss6/10/

4. https://europepmc.org/article/nbk/nbk482512

5. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2468867320300183

6. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0001457520317759

7. https://royalsocietypublishing.org/doi/full/10.1098/rsfs.2019.0080

8. https://digitalcommons.unf.edu/ojii_volumes/130/

9. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0923753419402469

10. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2015.02020/full

Over de schrijver
Reactie plaatsen