Negatief zelfbeeld: Wat te doen om dit te verbeteren

Negatief zelfbeeld: Wat te doen om dit te verbeteren

Door allerlei factoren in je leven kun je last hebben van een negatief zelfbeeld. Een negatief zelfbeeld is heel vervelend omdat je jezelf echt ziek kunt denken. Een negatief zelfbeeld hangt bijvoorbeeld samen met de ontwikkeling van depressie. Helemaal niet handig dus als je er last van hebt. In dit blog ga ik in op de gevolgen van een slecht zelfbeeld en wat je kunt doen om je zelfbeeld te verbeteren.

Het hebben van een slecht zelfbeeld kan eetstoornissen tot gevolg hebben. Hiervoor hoef je niet te denken aan alleen het hebben van een lichaam waar je niet tevreden over bent. Jezelf niet mooi vinden is vaak een onderdeel van een slecht zelfbeeld wat leidt tot een eetstoornis. Het hebben van een slecht zelfbeeld dat tot een eetstoornis kan leiden hangt ook af van het werk dat je doet (of juist niet doet), de relaties die je hebt en je algehele psychologische gezondheid.

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat zelfhaat de grootste factor is die bijdraagt aan het ontwikkelen van een eetstoornis[1]. Dit kan om zowel anorexia gaan als om veel te veel eten. Het vervelende van zelfhaat is dat dit ook het onderhouden van relaties lastig maakt en je hierdoor ook een langere of lastigere behandeling hebt tegen de eetstoornis dan wanneer je jezelf niet haat.

Het hebben van een slecht zelfbeeld leidt ook sneller tot depressies, een lager zelfvertrouwen, ongezond eten en je beschermt jezelf dan ook minder goed tegen UV-straling[2]. Vreemd genoeg heb je wel het doel om gespierder te worden als je een slecht zelfbeeld hebt, het maakt hiervoor niet uit of je een man of vrouw bent.

Het hebben van een negatief zelfbeeld heeft dus allerlei nadelen. Die niet eens allemaal met je fysieke gezondheid te maken hebben. Je zelfvertrouwen, status van je baan (of gevoel van status), de relaties die je hebt en je psychologische gezondheid in het algemeen zijn van belang voor je algehele zelfbeeld. Je lichaam zit daar in eerste instantie niet eens tussen!

Als je jouw zelfbeeld volledig laat afhangen van je lichaam betekent dit namelijk dat je de rest eigenlijk al niet goed genoeg vindt. Daarom gaan we eerst werken aan een positief zelfbeeld op andere fronten, voordat we beginnen met het verbeteren van je zelfbeeld van je lichaam.

Om je zelfbeeld te verbeteren is het belangrijk om jezelf niet meer te vergelijken met andere mensen die iets “beter” doen dan jij. Jezelf vergelijken met iemand die slanker is heeft bijvoorbeeld helemaal geen nut als die andere persoon een totaal andere lichaamsbouw heeft dan jou en een ander beroep kan zelfs al verschil maken.

Heb jij bijvoorbeeld een zittend beroep terwijl de persoon met wie jij je vergelijkt voor de klas staat? Dan is het voor jou veel lastiger om je gewicht perfect te krijgen dan voor die docent die ten minste nog voor dat bord heen en weer kan lopen.

Zo geldt het ook met wat je professioneel of in je relaties doet. Als je bijvoorbeeld opkijkt tegen het werk van een collega kun je daardoor het gevoel krijgen dat je niet goed genoeg bent, of jezelf dom vinden. Terwijl die collega misschien wel helemaal niemand thuis op hem/haar heeft zitten wachten en jij verder wel een fijne relatie hebt. Wie heeft het dan beter?

Of je kijkt naar al die gelukkige stelletjes om je heen, maar je weet niet of ze thuis met het servies naar elkaar smijten. Terwijl jij alleen discussies voert met je partner.

Het is beter om jezelf met jezelf te vergelijken en om elke dag iets te doen om jouw leven prettiger te maken, zodat je in de avond het gevoel hebt dat je die dag iets hebt gedaan voor verbetering. Hiermee vergroot je vanzelf het gevoel van status.

Een vermindert zelfvertrouwen kan door allerlei zaken komen die niets te maken hebben met je dieet. Een dieet waardoor je aankomt kan juist een symptoom zijn van een ander onderliggend probleem.

Wanneer je bijvoorbeeld op je werk niet goed functioneert of jezelf sociaal onhandig vindt kan dit ook voor een negatief zelfbeeld zorgen. Die overtuiging dat je sociaal onhandig bent kan tijdens sociale interacties, zoals gesprekken op het werk of wanneer je aan het daten bent ervoor zorgen dat je je daadwerkelijk sociaal onhandig gedraagt[3]. Het is als een zelf vervullende voorspelling.

Door jezelf te ontwikkelen in zaken waarover jij je onzeker voelt zorg je voor een beter zelfbeeld. Door bijvoorbeeld aan theatersport te doen kun je sociale angsten overwinnen of je kunt een cursus volgen die betrekking heeft op je werk waardoor je dat beter uitvoert. Wanneer je jezelf als persoon ontwikkelt zorgt dit voor meer zelfvertrouwen, waardoor je je beter voelt en je hierdoor ook gezonder gedraagt.

Baal je soms van jezelf omdat je niet durft te uiten hoe je over bepaalde zaken denkt. Heb je het gevoel dat je op je werk over je heen laat lopen. Zeg je altijd maar “ja” terwijl je dolgraag “nee” wilt zeggen. Het is ontzettend slopend om nooit te kunnen vertellen hoe jij je voelt of iets ziet of om op je tanden te bijten.

Dit voedt negatieve emoties en je kunt jezelf zwak vinden omdat je het toelaat. Het is daarom belangrijk om zo eerlijk mogelijk te zijn. Kun je een keer niet overwerken, dan moet je dat kunnen zeggen. Je kunt klein beginnen door je mening te delen wanneer hier tijdens vergaderingen om wordt gevraagd en dit uitbreiden totdat jij tevreden bent en durft te zeggen wat er op je hart ligt. Dan baal je een stuk minder van jezelf.

Door de waarheid te spreken en jezelf te ontwikkelen doe je al ontzettend veel voor het verbeteren van je zelfvertrouwen. Daarnaast zijn er nog andere dingen die jij kunt doen om je zelfvertrouwen te verbeteren. Door gezond te eten en regelmatig te bewegen voel je je al een stuk beter en alleen al dat gevoel helpt

Rechtop staan en je schouders naar achteren, borst naar voren. Is ook een houding die je psyche activeert om meer zelfvertrouwen te hebben. Daarbij straal je dan ook meer zelfvertrouwen uit naar je omgeving en (of deze uitstraling nu klopt of niet) daar reageert je omgeving vaak positief op.

Je lichaam is veel meer dan iets wat een bepaalde vorm moet hebben. Het is een functioneerinstrument om van alles mee te doen. Je loopt van A, naar B. Je kunt er yoga mee doen. Het helpt je met je alledaagse taken, eigenlijk zelfs met elke taak.

Hoe bijzonder is het eigenlijk niet dat jouw lichaam je hele leven met je meegaat en je helpt om jouw levensdoelen te behalen. Je lichaam zorgt voor je brein en je brein bestuurt je lichaam weer. Hoe cool is dat? Hoe bijzonder is het eigenlijk niet dat je lichaam kan wat het kan?

Door dagelijks te bewegen, een wandeling, een beetje yoga, kun je dankbaar zijn voor wat je lichaam je brengt. Hierdoor krijg je vanzelf het respect en de bewondering voor je lichaam. Dan ga je er beter voor zorgen en komt het mooi zijn vanzelf en nog voordat het lichaam eruitziet zoals jij dat nu wilt, ga je al van je lichaam houden en verbetert je zelfbeeld omdat het zo bijzonder is wat het lichaam allemaal kan, wat jij allemaal kunt!

Heb je hulp nodig om van een negatief zelfbeeld af te komen en om goed voor je lichaam te zorgen? Ik help je graag persoonlijk of tijdens een groepssessie.

Groetjes,

Bianca.

[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1471015306001103

[2] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1740144515000030

[3] https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09658210444000106

Over de schrijver
Reactie plaatsen