Positieve mindset voor afslanken

Een positieve mindset zou het leven ten minste een stuk leuker moeten maken, maar helpt het je ook met afslanken? In deze blog gaan we even dieper in op die vraag.


Wat is een positieve mindset?

Met een positieve mindset focus je je meer op de positieve kanten van het leven en verwacht je positievere resultaten. 

Dit betekent niet dat je negatieve zaken in het leven of in de wereld negeert. In plaats daarvan probeer je het beste te maken van een negatieve situatie. Je probeert in jezelf en andere mensen het beste te zien. Daarbij zie je jouw eigen kunnen in een positief licht.

Je probeert een gewoonte te maken van positief denken. 

Er zijn bepaalde kenmerken die gekoppeld worden aan een positieve mindset, namelijk:

  • Optimisme
  • Acceptatie
  • Veerkracht
  • Dankbaarheid
  • Mindfulness
  • Integriteit

De voordelen van deze kenmerken en positief in het leven staan zijn onder andere dat je niet snel opgeeft. Of dat je misschien even pauze neemt met wat voor project je dan ook bezig bent, zoals afslanken, om het vervolgens weer te proberen. Dat is bijvoorbeeld veerkracht. 

De integriteit heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld verantwoordelijkheid wilt nemen voor je problemen en niet snel andere mensen de schuld wilt geven als je zelf iets kunt doen. Dit kan gaan over je werk, maar ook over afslanken.

Ook het accepteren van een slecht humeur is zelfs een signaal van een positieve mindset. Als je bijvoorbeeld emoties weg eet, zoals een slecht humeur, kan het opmerken van dat slechte humeur en dit accepteren een manier zijn om het eens niet weg te eten. 

Zelfs slechte gedachten betekenen niet dat je mislukt met je positieve mindset, de mindset is juist de manier waarop je vervolgens omgaat met die negatieve gedachten. Laat je je erdoor meesleuren, ga je juist omdenken of negeer je gewoon de slechte gedachte? 

Je bent dan mindful en kan andere oplossingen bedenken in plaats van eten, zoals even dansen of een wandeling maken om weer vrolijker te worden. 


Een positieve mindset en gewichtsverlies

Onderzoek laat zien dat het kunnen omgaan met problemen je helpt om af te slanken (1). In dit onderzoek was het belangrijk dat mensen problemen konden opmerken en hier vervolgens een oplossing voor konden bedenken. Dit zou ervoor zorgen dat ze een positieve mindset kregen.

Mensen die meededen aan het programma verloren gemiddeld 8,8% van hun lichaamsgewicht. Gemiddeld begonnen deelnemers met een BMI van 36. 

Door het kunnen omgaan met problemen te verbeteren hadden deelnemers een positievere verwachting bij het oplossen van problemen en hoe positiever ze waren, hoe meer gewicht ze verloren. 


Een positieve mindset en het vasthouden van je gewicht

Ander onderzoek vroeg zich af hoe het nu komt dat sommige mensen stabiel blijven in hun gewichtsverlies en andere mensen niet. In eerste instantie bleek dat mensen die hun gewenste gewicht kunnen vasthouden hun gewicht goed monitoren en een bepaald punt hebben waarop ze actie ondernemen om slank te blijven. 

Factoren die van belang waren, waren onder andere ook een positieve mindset en ook positieve gedachten. Mensen die hun gewicht niet goed konden vasthouden hadden meer last van negatieve gedachten dan mensen die hun gewicht wel konden vasthouden (2).

In dit onderzoek wordt ook duidelijk dat acceptatie belangrijk is. Je accepteert bijvoorbeeld wat de weegschaal je zegt en zet vervolgens stappen om die cijfers weer wat lager te krijgen. 

Als je niet accepteert wat de weegschaal je zegt ga je eigenlijk de situatie ontkennen en dat zorgt ervoor dat je geen actie onderneemt. Op die manier draagt acceptatie bij aan een positieve mindset. Doordat je een probleem erkent en daar vervolgens wat aan doet, omdat je denkt dat het je gaat lukken. 


Optimisme en gewichtsverlies

Optimisme over bijvoorbeeld je eigen kunnen is ook belangrijk voor afslanken. Hoe meer je gelooft in je eigen kunnen, hoe beter dit is voor het afslanken (3).

Daarnaast kun je ook optimistisch zijn over andere mensen. Andere mensen kunnen je helpen met het proces van afslanken. Het beste zien in andere mensen helpt hier bijvoorbeeld mee.

Misschien ken je iemand die je bewegingsbuddy wil zijn of met wie je kunt praten over je problemen om het gewichtsverlies eenvoudiger te maken.

Heb je niet zo iemand in je omgeving? Dan zijn er vaak nog tal van professionals die je willen helpen (hallo! 😊). Je staat er in ieder geval nooit helemaal alleen voor. Ook online kun je mensen vinden die hun ervaringen delen en waar je dan wat mee kunt doen. 


Effecten van een positieve mindset

Naast dat een positieve mindset je kan helpen met afslanken heeft het ook andere positieve kanten, namelijk:

Je voelt je over het algemeen beter.

Je bent blijer met het werk dat je hebt.

Je hebt minder last van stress, angst en cynisme.

Je bent productiever.

Je bent creatiever.

Je wordt aardiger gevonden door je collega’s.

Je krijgt minder snel last van burn-out klachten.


Super handig toch? 


Wat kan je praktisch doen voor een positieve mindset

Er zijn gelukkig veel dingen die je kunt doen om een positieve mindset te krijgen. Ik zal een paar praktische tips geven die je elke dag kunt uitvoeren om positiever in het leven te staan. 

  1. Begin je dag met positieve affirmaties.
  2. Ga na wat je leert van momenten waarop iets niet lukt.
  3. Focus je op wat goed is, hoe klein dit ook is.
  4. Vind de grap in een slechte situatie. 
  5. Praat positief tegen jezelf, denk om als je vooral negatief praat.
  6. Blijf met je gedachten in het hier en nu, met mindfulness.
  7. Omring je met positieve mensen.
  8. Eindig je dag met het benoemen van waar je die dag dankbaar voor bent.

Met deze tips kom je al een heel eind om een positievere mindset te krijgen en dit kan je ook helpen met afslanken. 


Hulp met je mindset en afslanken

In het programma van ikveranderwel krijg je niet alleen praktische hulp met afslanken, maar ook mentale hulp. Soms kun je super positief zijn, maar is het toch lastig om bepaalde gewoontes die het afslanken blokkeren te doorbreken.

Met bepaalde mentale technieken zorgt het programma van ikveranderwel er dan voor dat die blokkades weggenomen worden. Bepaalde overtuigingen over het leven en hoe jij daarin hoort te functioneren worden bijvoorbeeld veranderd om je te bevrijden en zowel mentaal als lichamelijk lichter te maken. 

Je krijgt zelfs vijf maanden begeleiding, omdat sommige problemen zich pas later in het proces van slanker worden laten zien. Op die manier kun je bijvoorbeeld bij bepaalde gewichtsplateau’s een doorbraak krijgen, waardoor je alsnog je droomgewicht bereikt.

Meer weten? Bekijk de online programma’s op de website of neem vrijblijvend contact met me op.

Groetjes,

Bianca. 



1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2726832/

2. https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.2044-8287.2011.02030.x

3. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0090825813013875

Over de schrijver
Reactie plaatsen