Page content

article content

Snaaien: Wat is jouw breekpunt?

Snaaien, we doen het allemaal wel eens. Maar wanneer ga je nu eigenlijk snaaien? Snaai je bijvoorbeeld al in je auto wanneer je op weg naar huis bent van je werk? Wat betekent het moment waarop je gaat snaaien eigenlijk en helpt dit je om te stoppen met snaaien.

Stoppen met snaaien

Snaaien is iets wat we allemaal doen, maar sommigen van ons krijgen er spijt van. We snaaien dan meestal ongezond en dat heeft weer gevolgen als je op de weegschaal staat.

Natuurlijk gaat het niet echt om die weegschaal, maar om de gezondheid die je hebt als je blijft aankomen door te blijven snaaien.

Hoe stop je dan met snaaien, want “gewoon stoppen” is helemaal niet zo eenvoudig.

Achtergronden van snaaien

Om te stoppen met snaaien is het handig om te weten waarom we eigenlijk snaaien.

We snacken meestal, dus buiten de normale 3 maaltijden per dag, om extra energie te krijgen. Snaaien in de auto op weg naar huis is enigszins normaal, want misschien ben je gewoon heel erg vermoeid van je werk. Maar als je binnen 20 minuten thuis bent en lekker kunt koken en eten is het weer iets minder logisch.

Daarnaast is het ook van belang om te kijken hoe jij het snaaimoment verwoordt. Is het een snackmoment of is het een mini-maaltijd-moment? Door de sticker die jij erop plakt kun je namelijk al onbewust wat je tijdens zo’n moment gaat eten gezonder maken[1]. Daarbij voel je je meer voldaan wanneer je een maaltijd eet dan wanneer je wat snaait terwijl er evenveel calorieën inzitten[2]. Alleen maar door het een ander woord geven! Bizar toch?

Ga maar eens na, waar denk je aan bij de zin:

“Ik ga even wat snaaien.”

Welke beelden van voeding komen nu in je op?

Of

“Ik neem even een mini-maaltijd.”

Welke beelden van voeding komen nu in je op?

Volgens de onderzoekers maak je dus gezondere keuzes (gezondere associaties) wanneer je jouw eetmoment een maaltijd noemt in plaats van een snack.

Snacken of snaaien wordt ook beïnvloedt door je sociale omgeving, de omgeving waarin jij je letterlijk bevindt en je eigen individuele triggers. Deze 3 factoren hebben invloed op jouw zin in een snaaierij en wat je kiest om te snaaien.

Op het moment is er veel wetenschappelijke discussie of snaaien nu goed of slecht is voor je gewicht. Het hangt er natuurlijk allemaal maar van af wat je snaait en wat je daarnaast eet tijdens de 3 maaltijden van de dag. Om het zekere voor het onzekere te nemen adviseer ik deelnemers van mijn programma’s om het te houden bij 3 maaltijden per dag.

Maar als jij toch wilt snaaien is dit toch een heel handig blog om te blijven lezen.

Ontbijten en snaaien

Uit onderzoek blijkt ook dat niet alleen de naam maar ook hoe jij dagelijks eet invloed heeft op hoeveel je snaait en hoeveel je dan in totaal eet en hoe gezond het is wat je in totaal eet.

Mensen die 3 maaltijden per dag eten en eventueel tussendoor een snack nemen de meeste gezonde voedingsstoffen in zich op. Mensen die het ontbijt overslaan en dan extra snaaien eten juist ongezonder en nemen meer zout in zich op[3].

Sla je ontbijt dus nooit over als je bezig bent met afslanken.

Honger of trek

Nu wordt het heel interessant want als je gaat snaaien omdat je honger hebt, maak je vaak gezondere keuzes dan wanneer je gaat snaaien omdat je trek hebt[4].

Daarom is het ontzettend belangrijk om na te gaan of je nu honger hebt en zin hebt om te snaaien of dat er een andere reden voor is.

Veel mensen snaaien bijvoorbeeld negatieve emoties weg of vanuit onrust, eenzaamheid, verveling of beloning.

De omgeving waarin je snaait

Ben je aan het snaaien in de auto, op je werk, thuis of voor de televisie. De locatie waar je gaat snaaien kan ook je breekpunt zijn om een ongezonde zak chips open te trekken.

Gelukkig gebeurt dit het minst op je werk[5].

Thuis, tijdens het reizen (ja in de auto of trein) en in restaurants (even snel een broodje halen) eet je vaak het minst gezond, dan eet je meer vet en suiker en minder vezels dan op je werk.

In een omgeving kun je ook een activiteit hebben. Als je bijvoorbeeld eet terwijl je televisiekijkt of aan het gamen bent eet je vaak meer dan wanneer je je focust op je voeding.

Vooral saaie televisie kan je breekmoment zijn om echt even lekker te snaaien[6].

Je sociale omgeving

Je sociale omgeving en de cultuur waarmee jij het meest in aanraking komt bepaalt ook veel van je snaaigedrag. Wanneer mensen om je heen grotere porties eten, dan doe jij dat ook sneller.

Zelfs als je alleen eet kunnen seintjes uit je omgeving je eetgedrag beïnvloeden. Zie je een lege verpakking, dan eet je alles op. Zie je een niet lege verpakking dan is de kans ook groter dat jij dan je snaaivoeding ook niet helemaal opeet[7].

Snaaien als beloning

Je kunt dus moe zijn na je werk en in je auto snaaien omdat je energie nodig hebt. Je kunt ook gaan snaaien omdat je toch weer mooi een dag hebt gewerkt en je dit snaaimomentje in de auto verdient. Je beloont jezelf met het snaaien.

Vooral als je gevoelig bent voor beloningen is de kans groter dat je een hoger BMI hebt en meer snaait dan wanneer je minder gevoelig bent voor beloningen[8].

Snaaien voorkomen

Met al deze kennis kun je al ontzettend veel doen om je snaai-gewoontes te veranderen. Ten eerste kun je een mentaal spelletje spelen door snaaien of snoepen een mini-maaltijd te noemen zodat je onbewust gezonder gaat snaaien.

Ten tweede kun je nagaan waarom jij snaait zoals je snaait, welke sociale invloeden heb jij gehad die ervoor zorgen dat je jouw manier van snaaien normaal vindt.

Als je dit weet kun je namelijk ook je eigen manier van snaaien ontwikkelen. Je kunt bewuster gaan snaaien, omdat je weet dat je jouw tante of coole klasgenootje van vroeger niet onbewust na hoeft te doen.

Daarnaast kun je ook kijken of je snaaien gebruikt als beloning of om een goed gevoel te krijgen wanneer je je slecht voelt.

Wanneer je snaaien als beloning gebruikt kun je beter iets anders gebruiken om jezelf mee te belonen. Zo kun je bijvoorbeeld het geld wat normaal opgaat aan de snaaierij in een spaarpotje doen en daar na verloop van tijd iets leuks voor kopen. Dat is dan weer een goede beloning voor gezond eetgedrag.

Wanneer je je slecht voelt is het handiger om die emoties te verwerken dan weg te eten. Als je dit even niet 1-2-3 lukt is het ook goed om 3 zaken op te noemen waar je dankbaar voor bent. Dit kunnen hele kleine dingen zijn, zoals je huisdier, het mooie weer of die favoriete trui die je altijd lekker aan kunt doen. Je mag het natuurlijk ook groots maken, zoals je partner, je kinderen of je werk.

Waar het om gaat is dat wanneer je je even bewust wordt van waar je allemaal dankbaar voor bent dit je lichaam laat opvullen. Dan kom je in een positievere mindset en alleen daardoor kun je je al een stuk beter voelen.

Heb je hulp nodig om minder te snaaien? Dan kan ik je persoonlijk helpen of in een groep. Klik hier voor meer informatie.

Groetjes,

Bianca

[1] https://academic.oup.com/advances/article/7/3/466/4558044

[2] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0195666305001467

[3] https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S000282230501730X

[4] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0031938414001449

[5] https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12889-015-1712-7

[6] https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0100602

[7] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S019566631300216X

[8] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0195666305000425

Comment Section

0 reacties op “Snaaien: Wat is jouw breekpunt?

Plaats een reactie


*


background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website