Alles eten wat je wilt en toch afvallen

Alles eten wat je wilt en toch afvallen

Lekker alles eten wat je wilt en toch afvallen, het lijkt onmogelijk. Lekker de hele dag door chocolade, taart, chips en pizza eten en toch afvallen, dat is toch een sprookje? Dat klopt, als dat is wat je wilt eten is het een sprookje. Hoe zou je leven zijn als je wat anders wilt? Als je wel wilt genieten van pizza, maar hem niet meer helemaal wilt opeten. Onmogelijk? Zeker niet, vooral niet als ik kijk naar de reacties van mensen die met mijn programma hebben meegedaan, ze zijn verbaasd door hun eigen wil.

Wat jij wilt in het leven is namelijk te veranderen. Net zoals dat je een andere baan kunt willen, kun je ook anders willen eten. Je kunt net zo willen genieten van een appel als van een chocoladereep.

Een belangrijke tool om jezelf te motiveren en te visualiseren dat je doet wat je moet doen is het reframen van de situatie[1]. In eerste instantie bepaal je bijvoorbeeld je huidige situatie met je gezondheid. Wat zijn je eetgewoontes op dit moment? Hoe gaat het met beweging en welke prioriteiten heb je in je leven?

Daarna maak je juist een schets van je gewenste situatie. Hoe ga je om met voeding en beweging als je het goed wilt doen? Waar zijn dan je prioriteiten?

Om dit eenvoudiger te maken bepaal je ook wat je motiveert om die paar kilo af te slanken. Waar je sterke kanten liggen (ik houd van wandelen, ik houd van fruit) en waar je passie ligt (ik houd van lezen).

Er zit een duidelijk verschil tussen deze 2 schetsen en met dit verschil kun je een soort plan van aanpak maken. Welke gewoonte ga je als eerste veranderen? Ga je lezen als je stress hebt of ga je snoepen? Ga je elke dag wandelen of begin je met fruit-snacks in plaats van chips en chocolade snacks?

Dit is natuurlijk niet de enige manier om wat je wilt te veranderen.

Het veranderen van je mindset over voeding en afslanken is ook van belang om je wil te veranderen. Hoe denk je bijvoorbeeld over afslanken, gezond eten en bewegen?

Als je al moe wordt van de gedachte van bewegen heb je waarschijnlijk een negatieve kijk op sporten. Je vindt het zweten misschien niet leuk, of dat gevoel van dat je buiten adem bent als je lekker fanatiek bezig bent.

Gezond eten kan je een opgave vinden, want niets is zo lekker als die winegums uit de snoepafdeling.

Afslanken kun je zien als een soort straf waarbij je jezelf moet uithongeren voor resultaat en waardoor je als je het resultaat behaald hebt toch weer aankomt, omdat je gewoon echt geen honger meer wilt hebben. Dus waarom zou je de moeite doen?

Als je zo negatief kijkt naar wat je moet doen om af te slanken is het heel normaal dat je niet wilt doen wat nodig is. Gelukkig is het niet nodig om jezelf uit te hongeren als je wilt afslanken, het is alleen nodig dat je op een andere manier gaat eten en bewegen.

Het veranderen van je mindset hangt vaak samen met het veranderen van je overtuigingen. Zo kun je bijvoorbeeld gaan omdenken.

Gedachte: Zweten is vies.

Omdenken: Zweet is vet dat huilt omdat het weg moet.

Gedachte: Om af te slanken moet ik mezelf uit hongeren.

Omdenken: Om af te slanken moet ik gezond snacken.

Gedachte: Afslanken is mezelf straffen.

Omdenken: Afslanken is mezelf belonen met een goede gezondheid.

Het veranderen van je mindset met omdenken kan op die manier al veel doen om je wil te veranderen.

Je hebt mensen bij wie het alles of niets is, en mensen die het oké vinden om fouten te maken en ervan te leren. Je kunt bijvoorbeeld last hebben van een vaststaande mindset. Iets is dan voor jou zoals het is en dit kan niet veranderen.

Een groei-mindset is juist een mindset waarbij je ziet dat je invloed hebt op jezelf en op de wereld. Je kunt leren hoe je doet wat je moet doen en een fout maken betekent niet direct dat je gefaald hebt en beter kunt stoppen. Een fout maken betekent dat je jouw plan van aanpak kunt veranderen.

Op die manier kun je voorkomen dat een slechte dag, verandert in een slechte week.

Optimisme is ook belangrijk voor het behalen van je gezondheidsdoelen. Het is hierbij belangrijk om op te merken dat je optimisme kan verschillen in welke fase je zit. Voordat je bijvoorbeeld begint met het veranderen van je gedrag en wat je wilt kun je heel optimistisch zijn dat dit je gaat lukken.

Als je dan toch een keer een onbedoelde snaaidag hebt kan dit ervoor zorgen dat je optimisme kleiner wordt. Het is de truc om optimisme ook dan op peil te houden.

Dan heb je ook nog individuele verschillen. Sommige mensen denken helemaal niet van te voren dat het ze gaat lukken, maar die “zien wel waar het schip strandt”. Die kunnen juist weer positiever zijn na zo’n snaaidag, want morgen is er weer een nieuwe dag om gezond te doen[2].

Door het optimisme kost een keer ongezond eten je geen energie en kun je de wil om gezond te doen snel herstellen.

Dan is het nog de vraag hoeveel je eigenlijk wilt eten. Als je bijvoorbeeld van chocolade, taart of een pizza wilt genieten gaat het toch om de smaak? Het gaat er toch niet om dat je jezelf in een keer volstouwt met voeding waarna je buikpijn krijgt?

Je kunt dus zin hebben in een pizza, maar een pizzapunt kan genoeg zijn. Je kunt zin hebben in taart, maar 2 happen zijn genoeg.

Als je toch honger krijgt kun je dit gevoel weer wegwerken met gezonde voeding.

Wat je wilt eten hangt ook een beetje af van de seintjes die je krijgt van je omgeving. Staat er bijvoorbeeld een glazen pot met koekjes, dan kun je meer zin in koekjes krijgen. Staat er juist een fruitmand, dan kan die appel of mandarijn ook opeens hemels smaken en kun je daar ontzettend veel zin in krijgen.

Een kookboek vol gezonde recepten kan je ook helpen om te experimenteren met gezonde voeding en om die net zo lekker te maken als ongezonde alternatieven.

Om alles te kunnen eten wat je wilt en toch af te vallen, is het dus handig om te kijken naar hoe je tegen voeding en beweging aankijkt en om je omgeving zo in te richten dat je zin krijgt in gezonde voeding. Zelfs dan kun je nog genieten van taart en een pizza. Je doet het alleen op een andere manier dan eerst.

Heb je hier hulp mee nodig? Ik help je graag persoonlijk of in een groep. Klik hier voor meer informatie.

Groetjes,

Bianca.

[1] https://www.theplaygroundcpm.com/uploads/80239/files/WWCC_-_Working_with_children_background_check_consent.pdf

[2] https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/135910539900400208

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen