31 mei 2019 

Langzaam eten en bewust eten: Hoe doe je het?

Als je mijn blogs een beetje volgt heb je me vaker dan 1 keer zien schrijven dat je lichaam een tijdje nodig heeft voordat het het signaal krijgt dat er voeding in je lichaam zit en dat je voldaan bent. Als je dan een snelle eter bent kun je hierdoor per ongeluk veel te veel eten, waarna je buikpijn krijgt omdat je echt super vol zit.

Langzaam eten heeft allerlei voordelen. Je eet bijvoorbeeld minder. Je hebt het namelijk eerder in de gaten wanneer je voldaan bent. Daarnaast heb je langer het gevoel dat je voldaan bent dan wanneer je snel eet[1].

Hierdoor kan langzaam eten ontzettend goed helpen om minder te eten en om af te slanken.

Maar hoe doe je dat dan? Om langzamer te eten heb ik een aantal tips voor je.

1.    Kauw minimaal 20 keer

Om eten goed te verteren zijn enzymen nodig en die zitten al in je speeksel. Om de enzymen in je speeksel hun werk goed te laten doen is het belangrijk om je voeding goed te kauwen. Ik beveel daarom aan om elke hap minimaal 20 keer te kauwen.

Door het kauwen maakt je mond al meer speeksel aan. Dit speeksel wordt door het kauwen ook goed met je voeding gemengd waardoor je speeksel het voorbereidende werk goed kan uitvoeren zodat je maag en darmen je voeding goed kunnen opnemen en je de gezondheidsvoordelen van voeding hebt.

2.    Zet rustige of geen muziek op

Muziek heeft op heel veel zaken invloed. Muziek kan bijvoorbeeld goed gebruikt worden voor het krijgen van een beter humeur en het kan ook gebruikt worden voor de manier waarop je voeding eet.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je anders eet wanneer je muziek opzet. Bij snelle muziek, waarbij je een x-aantal beats per minuut hebt neem je meer happen per minuut dan bij langzame muziek of wanneer je in stilte eet[2].

Heb jij normaal gesproken de radio aanstaan als je eet? Kijk dan eens wat er gebeurt met de snelheid van het eten wanneer je bewust rustige muziek opzet of wanneer je de radio eens uitzet. (Of zet de radio op een klassieke zender).

3.    Gebruik mes en vork

Een boterham kun je dubbelvouwen en met je handen opeten. De meeste mensen hebben dan zelfs gelijk 2 plakken brood op. Een andere manier om bijvoorbeeld brood met beleg te eten is door deze op je bord te leggen en voor elke hap een stukje te snijden. Je kunt het stuk brood bijvoorbeeld in 9 stukjes snijden, zoals dat vaak voor kleine kinderen wordt gedaan.

Je hebt dan al 9 happen waar je 20 keer op moet kauwen, in plaats van vijf happen waar je 20 keer op moet kauwen. Dit maakt de tijd die je nodig hebt om 2 boterhammen te eten toch al 3 tot 4 keer langer dan wanneer je het brood op elkaar drukt en met je handen opeet.

Let op! Eet je met bestek dan zou ik je willen adviseren om na elke hap je bestek neer te leggen, 20 keer te kauwen en op het moment dat je mond helemaal leeg is, dan pas weer je bestek te pakken en de volgende hap te nemen.

4.    Houd de tijd in de gaten

Als laatste kun je nog de tijd in de gaten houden. Heb je 15 minuten geleden je laatste hap gehad en nog steeds trek? Dan kun je best nog wat extra’s opscheppen. Heb je jouw eerste portie op, maar ben je nog maar 5 minuten verder? Dan kan even wachten helpen om je lichaam de tijd te geven je een seintje te geven dat het voldaan is.

Bewust eten

Naast langzaam eten helpt bewust eten je ook om gezond te eten. Wanneer je bewust eet ga je heel bewust om met wat je eet en welke voedingsstoffen je aan je lichaam geeft. Het is handig als je al in de winkel bewust boodschappen doet, maar soms heb je gewoon zin in iets suikerrijks of vettigs. Om ervoor te zorgen dat je hier bewust mee omgaat kunnen deze tips helpen om bewust te eten en dit helpt ook weer om langzamer te eten.

5.    Gebruik je zintuigen voordat je eet

Soms kun je op het aanrecht je eten maken en het snel opeten. Hap slik weg. Door je eten op een bord te leggen en naar je eettafel te gaan begin je al met bewust eten. Leg je bord met eten op tafel en kijk er eerst even naar. Kijk naar de kleuren die op je bord liggen en de voeding die je gaat eten.

Ruik je voeding ook. De geur die voeding geeft zegt je iets over de smaak en zorgt er ook voor dat je mond alvast wat speeksel gaat aanmaken.

6.    Proef je eten

Als je dan bezig bent met kauwen. Waar smaakt je voeding dan naar? Is het zoet, zuur, zout of bitter? Heeft het een leuke combinatie van deze smaken? Heeft het kauwen van je voeding invloed op de smaak?

Wist je bijvoorbeeld dat brood naarmate je het langer kauwt zoeter wordt door het zetmeel dat erin zit wat dan reageert op de enzymen?

7.    Voel de textuur

Voeding heeft ook een bepaalde textuur als je het eet. Vettige voeding is bijvoorbeeld vaak gladder dan voeding met veel koolhydraten erin. Brood voelt anders in je mond dan groente. Fruit voelt anders in je mond dan noten. De textuur kan prettig zijn of niet prettig. Dit hangt af van je eigen gevoelens wat betreft wat jij fijn vindt om in je mond te hebben.

Door de smaak en textuur bewust waar te nemen, kun je al heel anders tegen fastfood aan gaan kijken dan toen je het onbewust at. Een appel is vaak lekkerder dan een pizza als je bewust eet. Dit prettige gevoel kan je gewoontes met eten al veranderen.

8.    Voel hoe het in je maag ligt

Als je de voeding dan doorslikt, hoe voelt het in je maag? Heb je gelijk het gevoel dat je een baksteen hebt doorgeslikt of is het licht en heb je het idee dat er niets in je maag ligt?

Dit gevoel heeft vaak ook weer een effect op je energieniveau. Het gevoel van een baksteen in je maag zuigt vaak de energie uit je. Je krijgt dan last van de after dinner dip, omdat je lichaam veel energie nodig heeft om het te verteren.

Door bewust te eten kan je hele voorkeur voor voeding veranderen. Bewust eten geeft eten ook emotie. Hoe leuk is het immers om een baksteen in je buik te hebben? Hoe leuk is het om het gevoel te hebben dat je iets glads en zoutigs eet (zoals bij sommige pizza’s)?

Het bewust eten kan je onbewuste eetgewoonte een hele andere ervaring geven. Door een aantal keer gezonde voeding positief te ervaren door bewust te eten kan gezond eten al veel sneller een gewoonte worden.

De tips voor het langzaam eten helpen je ook om jezelf de tijd te geven een mening over je eten te vormen wanneer je bezig bent met het bewuste eten.

Heb je hulp nodig om langzaam en bewust te eten. Om misschien toch al in de supermarkt te beginnen met bewust eten? Ik help je graag persoonlijk of in een groep. Klik hier voor meer informatie.

Groetjes,

Bianca

[1] https://www.mdpi.com/2072-6643/11/1/50

[2] https://link.springer.com/article/10.3758/BF03329832

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down