Page content

article content

Wat je denkt eet je zelf: de invloed van overtuigingen 

Een welbekende uitspraak is ‘je bent wat je eet’. Maar eigenlijk zou de uitspraak moeten zijn ‘wat je denkt eet je zelf!’.

Overgewicht is vaak lastig op te lossen omdat onderliggende problemen die voor het overgewicht zorgen niet worden aangepakt. De focus ligt vaak op ieder pondje gaat door het mondje en dus moet je een schema volgen of meer gaan bewegen. De motivatie om dit te doen blijft achterwege en afslanken wordt hierdoor een strijd. Het wordt echt iets wat je moet doen en niet iets wat je mag doen, of wat je vanzelfsprekend doet.

Wat je denkt eet je zelf slaat op de invloed van je onderliggende overtuigingen over voeding en hoe die je eetgedrag onbewust blijven beïnvloeden. Dit is vaak de reden voor het jojo-effect of waarom afslanken gewoon echt niet lukt.

Er zijn een aantal standaard overtuigingen waar iedereen last van heeft als het gaat om voeding en meer eten dan je nodig hebt, namelijk:

  • Het bord moet leeg.
  • Eten is gezellig.
  • Gastvrij zijn betekent eten in huis hebben en mee-eten.

De zielige kindjes in Afrika

Hebben jouw ouders je vroeger altijd geleerd om je bord leeg te eten omdat die zielige kindjes in Afrika sterven van de honger? Dat je dankbaar moest zijn dat je überhaupt kon eten? Dat de boeren en distributeurs en het winkelpersoneel hard hebben gewerkt om ervoor te zorgen dat de voeding van het land op je bord terecht kwam, om nog maar te zwijgen over de moeite die de kok des huizes erin had gestoken?

Door dit soort opvoedtechnieken kun je je verplicht voelen om altijd je bord leeg te eten. Ook als je vol zit.

Waren je ogen groter dan je maag? Pech gehad, gewoon opeten want anders is het zielig voor de kindjes in Afrika. Dat is waarschijnlijk niet meer wat je denkt, maar je krijgt toch last van een raar gevoel als dat bord niet leeg is. Dit wordt ook wel dissonantie genoemd.

Alles wordt leuker met taart en chips

Een gezellige avond, een feestje, taart en chips mogen dan echt niet ontbreken. Zelfs als je bij iemand gaat eten, of als mensen bij jou komen, blijf je vaak dooreten omdat je voeding eten koppelt aan gezelligheid.

Deze overtuiging heerst bij veel mensen dus als het je dan toch eens lukt om dat stukje taart of die worst af te slaan mensen je met een scheef oog aankijken en zeggen “één stukje kan toch wel” om ze dan niet te beledigen pak je toch maar dat ene stukje.

Koekjes in huis?

Ben jij een gastvrij persoon en kunnen mensen altijd onverwachts bij je binnenkomen of heb je regelmatig bezoek over de vloer? Dan wil je mensen natuurlijk eten kunnen aanbieden. Een gastvrij persoon heeft namelijk altijd lekkere voeding en lekker drinken in huis om bezoek aan te bieden.

Helaas kun je er dan last van hebben dat wat er in huis is, iets is wat jij ook wil eten als er niemand is en dat is wanneer het een probleem kan worden…

Gezond eten is gewoon te duur (lees ik ben het niet waard)

Veel mensen vinden gezond eten bijvoorbeeld vaak te duur, terwijl groente en fruit heel betaalbaar is bij de supermarkten die concurreren op prijs. Alleen, dan moet je dus wel even naar zo’n supermarkt toe in plaats van naar de buurtsuper bij jou om de hoek waar verse voeding net wat prijziger kan zijn dan bij de prijsvechters.

Dan is het toch de vraag, waarom vind je het die extra moeite niet waard om naar die prijsconcurrent te gaan? Of waarom vind je jezelf niet genoeg waard om extra in gezonde voeding, die goed is voor je lichaam, te investeren.

Achterhalen van je overtuigingen over voeding

Dit soort overtuigingen zijn vrij algemeen en vrij bekend, maar hoe kom je ervan af? Juist dit soort overtuigingen werken in je onderbewuste mee aan het gedrag dat je te veel eet of juist te weinig beweegt om af te slanken.

Hoe zorg je ervoor dat je jouw eigen overtuigingen verandert zodat ze je juist helpen met afslanken en het vasthouden van een gezond gewicht?

Er zijn allerlei manieren om je overtuigingen over voeding te achterhalen die ervoor zorgen dat je ongezond blijft eten of dat je het jezelf niet gunt om gezond te eten.

In mijn programma maak ik onder andere gebruik van hypnose en cognitieve gedragstherapie technieken. Een techniek is bijvoorbeeld om een Socratisch gesprek te voeren waarbij de waarom-vraag een aantal keer wordt herhaald. Hierdoor kom je bij de kern van je overtuigingen en kun je er zelfs achter komen dat die overtuigingen nergens op gebaseerd zijn.

Dit is het moment waarop je helpende overtuigingen kunt ontwikkelen zodat je onderbewuste je meehelpt in het afslankproces in plaats van dat het je tegenwerkt om je afslankdoel te bereiken.

Bewust gedachten onderdrukken werkt omgekeerd

Het is belangrijk om je onbewuste overtuigingen veranderen omdat jezelf dwingen niet aan eten te denken er juist voor zorgt dat je aankomt.

Uit onderzoek dat in 2010 is uitgevoerd blijkt dat wanneer je bewust je gedachten over voeding uit je gedachtegang wilt bannen dit juist voor ongezond voedingsgedrag zorgt. Vrouwen doen hier vaker aan dan mannen, maar wanneer je dit doet is de kans groter dat je gaat binge-eten, dus in 1 keer heel veel, of juist echt gaat verlangen naar de voeding waar je van jezelf niet aan mag denken.

Gezonde overtuigingen over voeding

Dus bewust je gedachten onderdrukken helpt totaal niet en kan er dus zelfs voor zorgen dat je juist aankomt. Daarom is het handig dat je overtuigingen over voeding je gaan helpen, zodat je juist helpende gedachten krijgt.

De zielige kindjes in Afrika, krijgen de voeding op je bord toch niet

Of jij je bord nu wel of niet leeg eet, dat heeft geen invloed op de zielige kindjes in Afrika. Je bent ook niet minder dankbaar voor je voeding als je jouw bord niet leeg eet, je bent gewoon voldaan.

Door goed voor jezelf te zorgen en niet te veel te eten leer je vanzelf wanneer je te veel op je bord schept. Je gaat een patroon zien in wat er telkens overblijft, waarop je jouw kook en koopgedrag kunt aanpassen waarna je weer minder voeding verspilt.

Alles is leuker, omdat jij erbij bent

Heb jij ooit een feestje in je eentje gehad? Nee toch? Een feest is pas een feest omdat je vrienden en familie er zijn. De mensen van wie je houdt en die van jou houden.

Een feest is leuk door de gesprekken en spelletjes die je met elkaar speelt. Het delen van leuke anekdotes, zien wie de meeste kennis heeft met een of ander bordspel of wie het grappigst is om met de kinderen om te gaan.

Voeding heeft er eigenlijk weinig mee te maken, en dat moment van voeding afslaan duurt hooguit 2 seconden en dan pakt een ander moment op het feestje de aandacht weer. De kans is groot dat het afslaan van voeding op jou meer indruk maakt dan op de persoon die het uitdeelt.

Het gaat erom dat jij op het feestje bent.

Gastvrijheid betekent ook eten wat de pot schaft

Mensen die weten dat jij met je gewicht zit te strijden hebben er vaak alleen maar bewondering voor als je een maaltijd met mager vlees, groente en bonen serveert. Het is weer eens wat anders, maar angst voor een oordeel kan ervoor zorgen dat je toch weer pizza bestelt. Zo kom je er nooit achter dat mensen er vaak bewondering voor hebben als je bewust gezond eet.

Het kan de mensen in je omgeving zelfs aanmoedigen om zelf bewuster en gezonder te gaan eten.

Gezond eten, je bent het waard

Je lichaam moet je je hele leven kunnen gebruiken en hoe gezonder je nu bent, hoe gezonder je oud wordt. Dat is toch wel een investering of extra kilometer op de fiets waard?

Door te werken aan je zelfwaardering is de kans een stuk groter dat die extra euro voor vers fruit en verse groente wel besteed wordt en je goedkopere ongezonde voeding kunt laten liggen.

Nu kun je denken, ja allemaal leuk en aardig, maar mijn onderbewuste vindt nog steeds dat het bord leeg moet, dat ik op feestjes voeding niet afsla en dat gezond eten gewoon te duur is.

In dat geval help ik je graag persoonlijk, of in een groep. Klik hier voor meer informatie.

Groetjes,

Bianca.

Comment Section

0 reacties op “Wat je denkt eet je zelf: de invloed van overtuigingen 

Plaats een reactie


*


background: rgba(255, 255, 255, 0.73);
Phoenix WebsitePhoenix Website