arrow_drop_up arrow_drop_down
15 maart 2020 

Afvallen na zwangerschap

Afvallen na zwangerschap

Je hebt een leven op de wereld gezet en je lichaam is behoorlijk veranderd. Allemaal leuk en aardig, maar jij wil nu toch graag een keer “jouw” lichaam terug. Als het even kan wil jij slank door het leven gaan. Want jij wilt ook met een kleintje op je arm er gewoon geweldig uitzien en je geweldig voelen. Dit moet toch mogelijk zijn?

Ja dat is het zeker en zelfs op zo’n manier dat jij genoeg energie hebt (of misschien wel meer energie krijgt) om ook te genieten van je moederschap.

Factoren die helpen om pre-zwangerschapsgewicht te krijgen

Uit onderzoek blijkt dat 88% van de vrouwen na de zwangerschap hun normale gewicht terugkrijgen, maar dit kan wel tot 24 maanden na de geboorte van je kindje duren. Er is ook een duidelijke samenhang dat hoe meer je bent aangekomen tijdens de zwangerschap hoe langer het duurt om dit gewicht te verliezen[1]. Eigenlijk heel logisch, maar wat als het langer duurt dan 2 jaar of jij bij die 12% (iets meer dan 1 op de 10 moeders) hoort die het gewicht niet meer terugkrijgt.

Er is ook een onderzoek dat juist aangeeft dat 1 op de 4 vrouwen na de zwangerschap zwaarder is, ongeveer 4,5 kilo en dat het lastig voor deze vrouwen is om dit gewicht weer kwijt te raken[2].

Wat doe je dan?

De meeste vrouwen willen graag hun gewicht van voor de zwangerschap terug en voor de ene vrouw gaat dit eenvoudiger dan voor de andere vrouw. Uit Zweeds onderzoek blijkt dat vrouwen die een normale ontbijt en lunch gewoonte hebben, sneller weer hun voor-zwangerschap gewicht terugkrijgen dan vrouwen die bijvoorbeeld hun ontbijt en lunch overslaan.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat vooral je levensstijl na de zwangerschap bepaalt of het lukt of niet, de levensstijl voor de zwangerschap heeft weinig invloed op het terugkrijgen van je “originele” gewicht[3].

Wanneer je voor de zwangerschap al last hebt van overgewicht is de kans groot dat je na de zwangerschap het gewicht dat je tijdens de zwangerschap bent aangekomen ook langer vasthoudt dan vrouwen die zwanger werden terwijl ze een “normaal” gewicht hadden[4].

Je kunt denken dat het geven van borstvoeding helpt om af te slanken, maar meerdere onderzoeken uit dit artikel geven aan dat dat niets uitmaakt. Dus lukt het je niet om borstvoeding te geven? Dan maakt dat geen verschil of je wel of niet kunt afslanken na de zwangerschap.

In 2008 is er onderzoek uitgevoerd naar wat vrouwen prettig vinden om te krijgen als hulp om af te slanken na de zwangerschap (2). Uit dit onderzoek blijkt dat vrouwen het liefst een online-programma volgen die een maandelijkse face-to-face ontmoeting hebben.

Aandacht voor beweging

Of je nu moeder bent of niet, om af te slanken is onder andere aandacht nodig voor voeding en beweging. Hoeveel beweeg je nu dagelijks?

Natuurlijk ben je moeder geworden en is je dag nog drukker geworden dan normaal. Gelukkig zijn er zaken die je samen met je kindje kunt doen. Dagelijks frisse lucht is bijvoorbeeld van belang voor je kindje, een lekkere wandeling van 30 minuten met de kinderwagen kan er dan al voor zorgen dat je beweging en moederschap goed kunt combineren.

Wil je iets fanatieker bewegen dan dat, maar ook je kind niet alleen laten? Dan kun je ook kijken hoe je jouw kindje kunt meenemen in je workout. Squats zijn toch net iets zwaarder met een baby in je armen.

Je kunt sit-ups doen en tegelijkertijd vliegtuigje spelen met je kindje.

Let wel op dat je kindje alle beweging aankan! Een kleine kwetsbare baby kun je niet als “gewicht’ gebruiken. Dan kun je beter nog een paar maanden wachten voordat je jouw kindje op die manier meeneemt terwijl je aan het sporten bent. Het is in ieder geval handig als hij zijn hoofdje zelfstandig kan bewegen en jouw steun niet meer nodig heeft.

Op YouTube zijn ook veel work-outs te vinden die je kunt combineren met je baby. Je kunt die altijd eerst even naar je arts opsturen of die ok zijn om te doen.

https://www.youtube.com/results?search_query=workout+met+je+baby

Voeding en jij

Wat je vaak ziet is dat ouders voor hun kind andere (gezondere) voeding maken dan voor zichzelf. Hoe raar is dat eigenlijk?

Dus stel jezelf bij alles wat je eet de vraag: Zou ik dit mijn kind geven?

Is het antwoord: Nee. Dan eet je het zelf ook niet.

Het is nu niet de bedoeling dat je de lat voor de voeding voor je kindje lager legt. Het is juist de bedoeling dat je de lat voor voeding voor jezelf hoger legt.

Je kunt het ook zien als je kind vanaf dag 1 het goede voorbeeld geven.

Emoties en eten

Als je net moeder bent geworden, en zeker voor de eerste keer, zorgt dit voor allerlei nieuwe emoties. Je moet je leven aanpassen zodat je goed voor je kindje kunt zorgen en kunt tegen grenzen aanlopen die je eerder helemaal niet had.

Dit kan voor allerlei emoties zorgen, zowel positieve als negatieve emoties.

Wat veel mensen met overgewicht doen is negatieve emoties weg-eten in plaats van oplossen. Dit kan ook een valkuil zijn voor nieuwe moeders om op die manier met de negatieve emoties en totale vermoeidheid om te gaan.

In dat geval is het handiger om op een andere manier met die negatieve emotie om te gaan. Niemands leven is perfect en als die imperfectie je frustreert is het handig om lief tegen jezelf te zijn.

Wat zou je beste vriendin tegen je zeggen op het moment dat je boos, geïrriteerd of verdrietig bent over waarmee je bezig bent? Wees op die momenten je eigen beste vriendin en geef jezelf een knuffel.

Daarnaast kun je achterhalen waar die emoties vandaan komen om te zien hoe je er ook weer vanaf kunt komen. Dit is iets wat ook gebeurt met het programma van ikveranderwel (wat overigens ook online te volgen is).

Triggers van negatieve emoties worden achterhaald en je gaat aan de slag met een oplossing voor die trigger, voor die emotie, hoe je er ook mee om kunt gaan in plaats van naar voeding te krijpen.

Daarnaast krijg je praktische tips over hoe om te gaan met voeding en met wanneer je je weegt. Zo beveel ik deelnemers aan om het bij 3 maaltijden per dag te houden. Op die manier voldoe je al aan de aanbeveling van het Zweedse onderzoek om ontbijt en lunch vast te blijven houden.

Daarnaast krijg je tips om bijvoorbeeld snacks weg te stoppen in kasten of ten minste ondoorzichtige potten.

Op die manier krijg je ook geen seintjes uit je omgeving dat je even een koekje moet eten of iets dergelijks. In plaats daarvan laat je juist snackgroenten zien, zodat wanneer je dan toch een dipje wilt weg-eten je dit met een snack-paprika doet (en die vullen ook verbazingwekkend goed).

Het programma van ikveranderwel is individueel, in groepen en online te volgen. Wil je meer weten? Klik dan hier.

Groetjes,

Bianca

[1] https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0029784498001872

[2] https://digitalcommons.calpoly.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://scholar.google.nl/&httpsredir=1&article=1090&context=kine_fac

[3] https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/j.1550-8528.1996.tb00545.x

[4] https://www.obgyn.theclinics.com/article/S0889-8545(09)00039-4/abstract

Over de schrijver
Reactie plaatsen

Phoenix WebsitePhoenix Website